Recenze: Jestli zůstanu | Malá kniha s velkým obsahem

Série: Jestli zůstanu #1
Autor: Gayle Forman
Překlad: Květa Palowská
Datum vydání: Duben 2011
Počet stran: 183
Nakladatelství: Ikar
Moderní příběh pro mladé dívky a ženy. Šestnáctiletá Mia, talentovaná cellistka, jede s celou svou rodinou na výlet, když do nich narazí auto. Mia se vzbudí a nic necítí, jen vidí své mrtvé rodiče – a nakonec samu sebe. Její tělo je v kómatu, ale ona sama může vidět a slyšet vše, co se kolem děje. Skrze její vzpomínky pomalu odkrýváme její dětství, poznáváme její rodinu i jejího kluka Adama, se kterým sdílela lásku k hudbě. Pohnutý příběh citlivě mapuje duši dospívající dívky, která je nakonec postavena před těžké rozhodnutí – odejít, anebo zůstat.

Mia má vše – dokonalou rodinu, jedinečný talent i milujícího přítele Adama. Stačí však okamžik a veselý rodinný výlet končí tragickou autonehodou. Mia vyvázne jako jediná živá, avšak ne tak úplně. Její tělo je sice v komatu, ale její duše jej opustila. Mia tak sleduje sebe samotnou bojovat o svůj vlastní život. Během svého boje vzpomíná na své dětství, na nezapomenutelné chvíle s rodinou, na hudbu a na to, jak se seznámila se svým přítelem Adamem. Mia má sice vůli žít, ale uvědomuje si, že existuje i druhá možnost – odejít. Pro co se rozhodne?

Blíží se film. To je v některých případech ten důvod, proč se vrhám na knihy jako je třeba Jestli zůstanu. Knihu jsem si sice před jistou dobou pořídila, ale nebýt slevy, tak po ní nesáhnu. Stejně jako Hvězdy nám nepřály, tak i Jestli zůstanu mě nikdy dříve nelákalo. Myslím, že mě vždy odrazoval fakt, že byl a stále je příběh k sehnání ve výprodejích. Říkala jsem, si že kniha asi není dobrá. Omyl. Pak přišla informace o chystaném zfilmování a na začátku letošního roku byl do světa vypuštěn oficiální trailer. Už jen z něj pociťuji, jak silný a emotivní příběh bude. A tak jsem neváhala a rozhodla se knihu přečíst ještě předtím, než vtrhne do kin.

Potěšilo mě, jak tenká kniha je. V poslední době takové knihy preferuji. Ráda tak strávím jeden den s jednou knihou. Do knihy jsem se pustila s nadšením a to mě až do samého konce neopustilo. Netušila jsem co od knihy očekávat, přeci jen takovéhle kniha nemám často ve svých rukou. Mile mě překvapil fakt, s jakou lehkostí bylo Jestli zůstanu napsáno. Téměř okamžitě jsem byla vtažena do víru dění a do života hlavní hrdinky Mii. Děj lze sledovat skrze její oči, což příběhu dodává větší hloubku, než kdyby byla kniha psaná v třetí osobě. Lehce jsem se byla schopna vcítit do Miiny kůže a vnímat vše jakobych byla na jejím místě.

Nebudu lhát o tom, že mě příběh nerozbrečel. Je to něco tak neskutečně emotivního a citlivého, že jsem místy ani nedýchala. Sledovat hrdinku, jak se trápí nad tím, že je v komatu a že se možná už neprobere, mi přivádělo slzy do očí. Autorka Gayle Forman svému příběhu dokázala dát duši a potřebnou jiskru. Jde sice o fikci, avšak o takovou, které lze uvěřit každičké písmenko. U knihy jsem proto byla jak přikovaná a netrpělivě se nemohla dočkat, až odhalím, co se stane v závěru knihy.

Kniha je hlavně o vzpomínkách a o životě. Mia ve chvíli, kdy není schopna ovládat své tělo, vzpomíná na to, co vše za tu krátkou dobu, kdy okupovala tenhle svět, zažila. Najednou si uvědomuje, jaké měla v životě štěstí. Ať už to byla škola, rodina, hra na čelo, seznámení s Adamem nebo něco jiného – tohle vše jí ovlivnilo a udělala z ní toho člověka, kterým je a kterým možná už dlouho nebude. Asi jako každý člověk, kterému klepe smrt na dveře, si začíná vážit každičkého momentu, kdy byla zcela naživu. Užívala jsem si tyto momenty. Byla v nich cítit Miina láska a smutek.

Mia s Adamem měli/mají jeden z těch nejúžasnější a nejreálnějších vztahů, se kterým jsem se kdy v knihách setkala.  Tihle dva tvořili úžasní pár a perfektně se doplňovali. O tomhle snad každé z nás sní. Kam se hrabe Hazel a Gus. Mia s Adamem vás dostanou do kolen. Líbilo se mi, že ani jeden z nich nebyl perfektním. Oba měli své chyby a byli v různých ohledech rozdílní, ale to nebránilo tomu, aby si k sobě našli cestu.

Mia si během té krátké doby prošla peklem. Ztratila rodinu a téměř i sama sebe. Za tu dobu byla nucena si uvědomit, že i když chce žít dál, tak to není jen na ní, zdali přežije. Osud v jejím příběhu tak sehrál velkou roli. I kdyby odešla, tak by odešla s vědomím, že vedla pěkný život. Sledovat tuto část bylo ještě těžší. Každá stránka po stránce nabírala na emocích. Samotný závěr se mi moc líbil. Nebyla jsem v tu chvíli schopna přestat číst. Konec dle mého názoru přišel až moc brzy. Mít o něco více stran, tak si vůbec nestěžuji.

Lituji toho, že jsem nad touto kratičkou knihou tak dlouho otálela. Kdybych tušila, jak silná kniha bude a jak moc mě zasáhne, tak si jí přečtu o mnoho měsíců či roků dříve. Kniha se tak vůbec netváří, ale ve skutečnosti opravdu stojí za to. Pokud si najdete chvilku či vás kniha zaujme díky filmovému traileru, tak si jí rozhodně přečtěte. Myslím, že litovat vůbec nebudete.