Recenze: After the end | Vítejte v moderní civilizaci | Readathon - letní čtení

Autor: Amy Plum
Datum vydání: 6. května 2014
Datum vydání u nás: Neplánuje se
Počet stran: 352
Nakladatelství: HarperTeen
Ona hledá odpovědi ke své minulosti. Oni pro svou budoucnost hledají jí.

Třetí světová válka a následná nukleární radiace zanechala zemi zpustošenou. Několik šťastlivců uprchlo do vzdálených končin Aljašky. Posledních třicet let tak přežili v čiré divočině, v souladu s přírodou a díky skrývání se před kýmkoliv, kdo by mohl být kdesi tam venku.

Alespoň to si celou dobu Juneau myslela.

Poté, co se Juneau vrací z lovu, zjišťuje, že celý její klan zmizel. Vydává se proto na cestu za jejich záchranou. Teprve až daleko za hranicemi svého území si začíná uvědomovat něco děsivého - žádná válka nikdy nebyla. Města nebyla zničena a svět zůstal neporušený. Vše byla lež.

Nyní se Juneau zmítá v moderním světě, který nikdy předtím nepoznala. Ale zatímco se ona snaží najít způsob, jak zachránit svou rodinu a přátelé, někdo jiný hledá jí. Někdo, kdo zná neobyčejné tajemství  týkající se její minulosti.

Celý svůj život prožila Juneau se svým klanem hluboko ve skrytých lesích Aljašky – na jediném bezpečném místě. Po té, co svět postihla třetí světová válka a téměř celá světová populace zahynula, nemá Juneau na výběr. Rozdělat oheň, ulovit zvěř, stáhnout králíka z kůže nebo žít ve stanu – to ani nic jiného neděla Juneau problém. Je to jediný způsob života, který kdy poznala. Během jedné výpravy za lovem se však vše mění. Klan zmizel, byl unesen a Juneau je jediná, kdo zůstal. Zcela sama se proto vydává na cestu za záchranou svého klanu a za získáním odpovědí na otázky, které jí už dlouho pronásledují. Jednu odpověď však nečekala. Žádná třetí světová válka se nikdy neudála. Vše byla lež.

Jméno Amy Plum pro mě není cizí. Před několika lety jsem od autorky četa knihu Die for me, která byla později dokonce přeložena do češtiny. Nejde sice o žádný hit roku, ale mně se příběh líbil. Byl svižný, čtivý a první řadě originální. A i když jsem se ještě k dalším dvěma dílům nedostala, tak to mám stále v plánu. Více než tyto dvě knihy, mě ale zaujala právě autorčina nejnovější kniha After the end. Působivá obálka je prostě působivá obálka a já měla ve vteřině jasno, že mi tento příběh nesmí uniknout. Nebyla jsem ale nějak schopna se do knihy opravdu začíst. Snad dvakrát jsem začala a pak to odložila. Díky readathonu jsem však měla téměř povinnost (v dobrém slova smyslu) se přes začátek dostat. Díky bohu za to.

Kniha After the end je mistryní klamu. Na první pohled by člověk řekl, že v rukou drží další z mnoha dystopií, avšak prakticky v úvodu zjistí, že to žádná dystopie není. Příběh se odehrává v současné době. Ve stejném světě, ve kterém žijeme bez jediné změny. Přišlo mi to jako milá změna. Tahle nedystopie je vyprávěna jak z pohledu Juneau, tak i z pohledu Milese – kluka, který zkříží Juneau cestu. Jsou tak jasně viditelné rozdíly mezi tím, jaký život vede Miles a jaký Juneau. Nepůsobí to ani trochu obyčejně. Pro Juneau je vše, co nám přijde zcela normální, nové a se vším se pomalu začíná sžívat. Je to tak rozhodně zajímavé sledovat její posun.

Příběh si hodně zakládá na filosofii. Jak říká sama autorka, mísí ve svém příběhu myšlenky toho, že „vše je propojeno“ a „všichni jsou propojeni“. Na tomto základě vymyslela myšlenku Gai. Gaia představuje pradávnou sílů, která dovoluje všem, kteří žijí v souladu s ní, být propojen s ostatními, se živly a se zvířaty. Díky této síle si mohou všichni v klanu prakticky číst myšlenky, mohou číst myšlenky zvířatům a z věcí okolo sebe vyčíst, co se stalo a co se v budoucnosti stane. Někdo jako Miles by to nazval magií. Tohle propojení, ale pomáhá Juneau hledat stopy po svém klanu.

After the end je takovým velkým road-tripem po Americe. Z Aljašky se Juneau dostává do jednoho z blízkých velkoměst a poté cestuje tam, kam jí Gaia nese. Prakticky tedy kamkoliv. V tomhle vidím jeden jediný mínus. I přesto, že mě námět bavit, tak mi místy přišlo, že už to autorka zbytečně protahuje a že je to hrdinčino cestování nudné a zdlouhavé. Dle mého názoru se tím ani nic závažného nevysvětlilo. Co mě ovšem velmi zajímalo, byl důvod, proč je vlastně Juneau pronásledována a proč byl její klan unesen. Pozitivem je fakt, že jsem neměla jediné tušení, co za tím vším může stát. Nestává se to často, ale tentokrát jsem byla doslova ztracená. Ve chvíli, kdy čtenář vše zjišťuje a odhaluje důvod, jde vidět, jak moc propracovaná kniha je a jak moc si dala autorka záležet, aby vše skryla a nedala možnost nikomu nic předpovídat. Nic z toho, co jsem se v knize dozvěděla, jsem nečekala a působilo to na mě neskutečně svěže a jedinečně. Nevím, zdali jsem nějakou podobnou knihu četla. Pravděpodobně ne.

Juneau byla jiná. Není se čemu divit, když vyrostla v malé komunitě žijící jako domorodci. Na rozdíl od Milese měla jiné priority, než vysokou školu a auto. Ale právě její odlišnost byla skvělá. Kniha pak rozhodně nepůsobila jako klasická YA kniha. Svou jedinečnost si udržela až do konce. Za to Miles byl Juneauin pravý opak. Celý svůj život byl zvyklý na pohodlí a dostatek peněz. Vydat se s Juneau na cestu po Americe pro něj bylo výzvou a tak trochu bláznovstvím. Tihle dva se nechápali. Pro Milese byla Juneau bláznem, který čte myšlenky havranovi a on pro ni obyčejným frajírkem, který je schopen se zabít i u pouhého rozdělávání ohně. Možná, že jejich rozdílnost byla to, co celý příběh táhlo kupředu. Ovšem, že tomu nechyběl vtip. Vtip si to přímo žádá. Nelze říci, že v knize nalézt romantiku, ale určitá chemii mezi nimi je viditelná.

Hlavní myšlenka, námět i zpracování. To vše se mi neskutečně líbilo. Jde o knihu, u které když neočekáváte nic, tak dostanete hodně. After the end má hloubku a potřebnou tajuplnou atmosféru. Pro mě to sice není kniha, kterou bych četla znova a znova, ale rozhodně na ní něco je a to mě nutí k tomu, si přečíst pokračování. Pokračování bude zároveň závěrer duologii a rozhodně to bude epické.