ARC recenze: Sweet unrest | Duchové, čarodějnice a jedna obyčejná dívka

Název: Sweet unrest
Autor: Lisa Maxwell
Datum vydání: 8. října 2014
Vydání u nás: Nechystá se
Počet stran: 336
Nakladatelství: Flux
Lucy Aimes vždy byla praktická. Ať se ale snaží jak chce, není schopna přijít na logické vysvětlení svých zvláštních snů, které jí začaly pronásledovat. Temných snů odehrávajících se kdysi dávno a plných lidí, které by logicky neměla znát. Lucy je ale zná.

Poté, co se s rodinou přestěhuje na pradávnou plantáž v New Orleans, se Lucyiny sny najednou stávají ještě intenzivnějšími. Její bádání a hledání odpovědí jí tak zanese hluboko do starodávného města plného voodoo a mysticismu. Tam se Lucy setkává tajemným Alexem, který se k ní chová, jakoby se znali celý život. Lucy ale ví, že Alex něco skrývá a její racionální mysl jí napovídá, aby se od něj držela dál. To ale Lucy nemůže.

Zatímco se snaží ze všech sil odhalit Alexovo tajemství, se v jejím okolí objevuje vrah. Lucy se tak ocitá v samém srdci staletí trvající pomsty. Aby ochránila všechny, na kterých jí záleží, musí přijít na kloub svým záhadným snům a to dříve, než vše dojde k tragickému konci.
Opustit Chicago nebylo jednoduché, ale před Lucy se otevírají dveře k nové etapě jejího života. Jakožto dcera profesora je nucena se stěhovat tam, kam otce zavane práce. Stará usedlost s plantáží La Ciel Dous blízko New Orleans se tak stává jejím novým domovem. Na tom by nebylo nic neobvyklého, kdyby nezačala mít prazvláštní živé sny spojené právě s tímto místem. Ve svých snech vídá vždy dvě stejné postavy - dívku Armantine a mladého muže Alexe. Krůček po krůčku Lucy odhaluje fakt, že se nejedná o pouhé sny a výplody její fantazie. Vše se skutečně stalo. Zjistí Lucy, co se tak tajemného kdysi na tomto místě stalo? A změní se její názor, když se setká s Alexem z masa a kostí?

Trvalo mi sice asi dva měsíce, než jsem se k sepsání recenze na tuto knihu dostala, ale musela jsem si řádně urovnat v hlavě to, co si vlastně o knize myslím. Narazila jsem na ní zcela náhodou, a i když bych o ní asi v knihkupectví ani nezavadila, rozhodla jsem se jí dát šanci. Kniha přeci není jen o obálce (i když to je často těžké) a anotace nezněla zas tak špatně. Spíše naopak, nalezla jsem v ní hned několik aspektů toho, že by se mi kniha pravděpodobně mohla líbit. Autorka v ní slibuje hodně a svému slovu také dostála.

Sweet unrest rozhodně není jen tak obyčejnou paranormální knihou. Nese toho totiž v sobě hodně – voodoo, sny, minulé životy, duchy. Tohle vše v knize lze najít. Mě to zní jako taková ideální kniha, jelikož právě tohle mám v knihách nejraději. Minulé životy, duchové a sny – to je moje. Dočkat se můžete i pořádné dávky napětí, akce i romantiky. Vskutku každý si na knize najde to své. Já jsem prakticky od začátku byla k příběhu jako přikovaná. Jak samotný styl psaní tak i to, jak autorka jednotlivé kapitoly podávala, si mě bez pochyby získalo. Něco jakoby mě neustále nahlodávalo a říkalo „čti dál“.  Proniknout do děje nebylo nijak těžké. Celá kniha se nesla v takovém lehoučkém dojmu a rozhodně to bylo to pravé čtení pro relaxaci. Krásně jsem se tak u Sweet unrest odreagovala.

Kniha působí o to reálněji díky detailním a krásným popisům prostředí, plantáže i samotného New Orleans. Úplně se to vyjímalo. New Orleans má samo o sobě skvělou a tajemnou historii a v kombinaci s dějem knihy to tvoří parádní celek. Atmosféra nabídla nespočet tajemných a tak trochu i strašidelných momentů doplněné o trochu té romantiky, která byla takovou třešničkou na dortu. Zároveň nikdy nevíte, co zrovna můžete očekávat. Příběh se odkrývá krůček po krůčku, a čím víc pravdy víte, tím více je celá kniha zamotanější a tajemnější. Osobně jsem byla velmi potěšena tím, že v tomhle případě nebylo tak jednoduché odhadnout, s čím se lze v nadcházejících kapitolách setkat. Nic z toho, co kniha přinesla, se nepodobalo tomu, co jsem předpovídala. Sweet unrest pro mě bylo plné překvapení.

Jedno mínus však kniha v mých očích má. Nejsem zrovna fanda čarodějnic a čarodějných příběhů a tak mě voodoo obsažené v tomto příběhu nijak nezaujalo. Na druhou stranu se mi opravdu líbilo, jakým způsobem jej autorka zapracovala do děje. Nepůsobilo to ani trochu lacině, ba naopak se to tam krásně hodilo, ale na mě to neudělalo žádný dojem. Tohle hold asi neocením.

Lucy byla perfektní holka od vedle. Zbožňovala fotografování a vědu a nad něčím jako nad duchy v životě nepřemýšlela. Proč by taky? Nad něčím tak nereálným. Do ohně přilévala svým místným humorem a stěhování daleko od své domoviny a všech přátel brala jako konec světa. S hrdinkou jsem se dokázala snadno sžít (nejen proto, že má stejné jméno jako já). Když vezmu v potaz jiné hrdinky paranormálních romancí, tak s nimi Lucy srovnat nemůžu. Lze tam říci, že Lucy vyčuhuje z té klasické škatulky hrdinek paranormálních romancí. Díky tomu její vztah s Alexem od začátku nepůsobil nijak kýčovitě. Moc jsem si jejich chvilky užívala. Na příběhu bylo krásně vidět, že se nejedná o žádný příběh typu „akorát jsme se poznali, ale to nevadí, budeme spolu už po pár dnech chodit“. To než se dostali do další etapy svého vztahu, trvalo delší dobu, než si k sobě našli cestu.

Paranormální romance s kvalitně propracovaným love story u mě mají vždy otevřená dvířka a asi proto si ke mně našlo cestu i Sweet unrest. Změnila bych sice obálku na něco, co čtenáře na první pohled více zaujme, ale to už je pouhý detail. Strávila jsem s knihou úžasné chvilky a ještě teď, dlouho po dočtení, mi je líto toho, že se jedná o zcela samostatnou knihu. Stává se často, že právě ty příběhy, které mají dle mého názoru velký potenciál, se pokračování nedočkají a obráceně. V dnešní záplavě trilogií a sérii je to zase na druhou stranu docela osvěžující a ať už máte špatnou náladu nebo jen nevíte co s časem, vsadím se, že právě Sweet unrest vám padne do noty. Těch pár set stránek dokáže svým úžasným obsahem zlepšit náladu určitě i vám.

Mé velké díky patří serveru netgalley.com