RC recenze: Léto na druhý pokus | Dostane Taylor druhou šanci?

Autor: Morgan Matsonová
Překlad: Martina Buchtová
Datum vydání: 23. července 2014
Počet stran: 400
Nakladatalství: CooBoo
Poslední léto, které by mělo trvat navěky…

Rodina Taylor Edwardsové nepatří zrovna mezi ty, co drží pohromadě. Pak ale přijde táta s tou hrozivou novinkou, zbývá mu už jen pár týdnů života a přeje si strávit svoje poslední léto s rodinou ve starém letním domě u jezera, kde byli naposledy, když bylo Taylor dvanáct. Nacpaní do domečku, co se najednou zdá mnohem menší a mnohem víc venkovský než kdy dřív, se teď snaží najít cestu jeden k druhému.

Taylor má moc ráda třpytivé jezero a vonící les, večery na pláži… ale před lety tu zklamala nejen svoji nejlepší kamarádku, ale i první lásku, takže vrátit se sem pro ni vůbec není snadné. Teď se to pokouší napravit, neutéct od odpovědnosti a co možná si nejvíc užít tohle léto a poslední dny se svým tátou, které se nenávratně krátí. Každý si ale zaslouží druhý pokus – rodina, kamarádi i láska.

Nová kniha od Morgan Matsonové, autorky Amy a Rogera: Na cestě, vám zase zlomí srdce!

To osudné léto před pěti lety vše změnilo.  Taylor by na něj nejraději zapomněla, ale osud jí takovou šanci nedává.  Zjišťuje, že jejímu tatínkovi zbývají poslední týdny života a chce je strávit se svou rodinou právě v domě u jezera, kde to před pěti lety tak nevysvětlitelně skončilo. Nejen, že je Taylor nucena celé léto strávit s rodinou, která zrovna pohromadě nedrží, ale také musí čelit svým dávným přátelům a vzpomínkám, které se s nimi a tímto místem pojí. Tak či tak má Taylor co vysvětlovat a napravovat. Jak dopadne její léto na druhý pokus?

Kdokoliv kdo sleduje zahraniční blogosféru ví, že Morgan Matson a její knihy patří mezi opravdu oblíbené a nejeden člověk o nich neustále dokola mluví. A to hlavně teď v době léta. Všechny její knihy se totiž nesou v tom stejném letním duchu a tak právě teď je ta nejvhodnější doba. Jedna z autorčin knih Amy a Roger: Na cestě u nás již vyšla a to v minulém roce. Bohužel já se k ní zatím ještě nedostala. Za to Léto na druhý pokud jsem přelouskala za pár dní a neskutečně si to užila.

Přestože jsem v případě téhle knihy četla anotaci a následně několik recenzí, tak jsem od knihy neočekávala nic úžasného. Často jsem četla, že je moc pěkná, ale že má jednu malou chybičku. Do čtení jsem se proto pouštěla s takovým vnitřním ujištěním o tom, že pokud se mi líbit nebude, tak to bude v pořádku, jelikož to budu očekávat.

Přestože obvykle nemám ráda pomalé začátky, tak v případě Léta na druhy pokus mi to tak nějak sedlo a přišlo ok. Líbilo se mi, jak nenucený a svěží celý příběh je a jak na mě dobře působí. Ihned jsem dostala takovou tu typickou americkou letní náladu. Líbila se mi i ta jednoduchost, se kterou se kniha nesla. Nebyla nijak přesycená a bylo jednoduché si držet přehled.

Je tu jedna kniha, kterou mi Léto na druhý pokus hodně připomínalo. Znáte-li Nicholase Sparkse, tak víte, o čem mluvím. V jednom ohledu vše opravdu připomínalo knihu Poslední píseň. Tahle vzájemná podoba mi ale nijak nevadila. Každý z příběhů je odlišný a výjimečný svým vlastním způsobem. O tom, jak dojemné to bylo, raději ani nemluvím. Prakticky vše probrečím a ani v tomhle případě tomu nebylo jinak. Polštář může vyprávět.

Řekněme, že asi už tak od první kapitoly mě velmi zajímalo, co je tím velkým tajemstvím. Co se to léto před pěti lety vlastně stalo? Z toho, jak Taylor dělala kolem oného léta doslova vědu, jsem čekala jakousi zásadní věc ve stylu Colleen Hooverové. Ve výsledku to byla však banalita, při které nezbývalo nic jiného, než protáčet oči. Taylor opravdu dělala z komára velblouda. Klepala jsem si na čelo a musela smát. Něco takového jsem rozhodně nečekala. Nelze však knize odepřít fakt, že dokáže čtenáře opravdu dlouho napínat.

Léto na druhý pokus je příběh jak o rodině, tak i o přátelích a lásce. Moc se mi líbilo, jakým způsobem Morgan Matson vybalancovala obě strany příběhu a neudělala z něj další levné love story. Na rozdíl od jiných young adult contemporary knih tahle nepůsobila stereotypně, obyčejně ani klišoidně. Léto na druhý pokus je schopné čtenáře pobavit i dojmout a v první řadě dokáže navodit tu správnou atmosféru.

Sice asi nelze tuhle letní novinku označit za hit roku, ale rozhodně dovede potěšit každého čtenáře a zabavit na dlouhou dobu. K létu je navíc kniha jako dělaná. Hledáte-li dobrou jednorázovku či jste již četli autorčinu knihu Amy a Roger: Na cestě a líbila se vám, zkuste Léto na druhý pokus a dostaňte se do prosluněné rezidenční oblasti u jezera, kde každý den nabídne nové dobrodružství.

Za poskytnutí recenzní e-knihy děkuji nakladatelství CooBoo.