Recenze: Black city | Město je ve válce, dojde ke smíření?

Série: Black city #1
Autor: Elizabeth Richards
Datum vydání: 13. listopadu 2012
Datum vydání u nás: Nechystá se
Počet stran: 374
Nakladatelství: Putnam's sons BYR
Ve městě, kde jsou lidé a temní oddělení vysokou zdí a kde napětí mezi oběma skupinami vře po nedávné válce, se šestnáctiletý Ash Fisher - napůl člověka  napůl temný setkává s Natalii Buchanan a nemyslitelné se stává skutečnosti - zamilují se do sebe.

Díky tajemnému spojení mezi ním a Natalii, začíná Ashovo srdce poprvé za jeho život bít. Oba zpočátku své city popírají. Kdyby byli nachytáni, znamenalo by to jistou smrt obou dvou. Ale jejich city jsou silnější. Jakmile se však Ash a Natalie ocitají v samém centru smrtící konspirace, která hrozí opětovnou válkou, jsou oba nuceni učinit těžká rozhodnutí, která mohou vést k jejich smrti a smrti mnoha lidí.

Natalie se po náhlé smrti svého otce stěhuje zpět do Black City. Jako dcera vysoce postavené emisarky proto nemá na vybranou. Nový domov, nová škola, noví lidé. To vše na Natalii čeká. Situace ale není zrovna nejlepší. Lidé se bouří. Někteří požadují, aby byla zeď uprostřed města zničena. Někteří naopak stojí za tím, že by se měla zachovat a oddělit tak lidi od temných stvoření žijících na druhé straně. Fanatický vůdce města Purian Rose má však jasno – chce všechny temné do jednoho zničit. Do karet mu přihrávají smrti několika mladých lidí. Koho jiného z jejich smrti vinit, než temné. Domnělým viníkem se stává Ash – napůl člověk, napůl temný žijící mezi lidmi, který není Natalii lhostejný. Natalie ví, že by neměla, ale pomalu začíná vůči Ashovi něco cítit. Něco takového je zakázáno a mohlo by je to oba stát život. Ale jak by Natalie mohla pouze stát a přihlížet celé téhle nespravedlnosti? Je rozhodnuta, bude bojovat. Za Ashe i za celou společnost.

Black city není žádnou novinkou. Před pár měsíci vyšla už v pořadí třetí a závěrečná kniha této trilogie.  Já si na ní však udělala chvilku až teprve teď. O knize jsem samozřejmě věděla dlouhou dobu, ale nepociťovala to velmi známé nutkání jít a koupit si jí. Když jsem však byla v knihkupectví na Charing Cross Road v Londýně a měla opravdu málo času, tak jsem jednoduše projela očima police a uviděla Black City. Má první myšlenka byla pravděpodobně: „Ha, tuhle doma ještě nemám. Navíc má tak pěknou obálku.“ A upalovala jsem k pokladně. Nevěděla jsem pořádně o čem kniha je a tak důvěřovala svému vnitřnímu instinktu.

První mě překvapilo samotné prostředí, kde se děj knihy odehrává. Neměla jsem žádná očekávání, a proto jsem nečekala detailně propracovaný svět. A hádejte, co jsem našla. Knihu s neskutečně propracovaným světem a jeho fungováním. Je sice pravda, že podobných knih by se dalo najít opravdu mnoho, ale jakmile kniha člověka zaujme, tak už nepřemýšlí nad tím, zdali už něco takového četl nebo ne a knihu si jednoduše užívá. Jako já. Ani jednou se nenašla chvilka, abych si začala říkat: „Tak pozor, takhle to nemůže být.“ Vše totiž do sebe krásně zapadalo a mělo své pravidla. Lze říci, že je celé Black city vlastně ve válce a už jen to navozuje atmosféru nebezpečna a trochu i té reálnosti. Jde o velmi netypickou young adult knihu, u které nehrozí, že naleznete mezery ve vykreslení jejího světa.

Temní žijící za zdí jsou taktéž velmi zajímaví. Ačkoliv je autorka popsala jako krvelačná stvoření živící se krví lidí, nejsou označeni za upíry ani za zombie. Myslím, že už jen to by napomohlo čtenářům si myslet, že je to další upírská kniha. Elizabeth Richards tahle stvoření pojmenovala jinak – Darklings neboli „zatemnění“. Označení „Temní“ jim však sedí mnohem lépe. Nejsou živí, ani mrtví a v první řadě jim netluče jim srdce. Existuje však několik druhů temným. Ti běžní s černýma očima, tesáky a bez tlukotu srdce, poté ještě zuřivější temní nakažení smrtícím virem a pak ti jako Ash – napůl temní, napůl lidé taktéž bez tlukotu srdce.

Ačkoliv se jedná o dystopii, tak mi ani nepřišlo, že bych právě dystopii četla. Celý příběh mi přišel jako velmi reálný a snadno uvěřitelný. Bylo neskutečně snadné se do knihy začíst a prozkoumat celé Black city. Kniha je vyprávěna z pohledu jak Natalie, tak i Ashe a čtenář tak získává pohled na život privilegované lidské dívky a odsuzovaného polovičního temného. Snad poprvé v životě se mi ale líbily kapitoly psané z mužského úhlu pohledu. Téměř vždy preferuji spíše hlavní ženskou hrdinku, ale v tomhle případě ne. Ash mě dokázal zaujmout mnohem více než Natalie, která měla v knize paradoxně větší prostor.

Pokud vám příběh lehce něco připomíná, tak nejste jediní. Lze najít menší podobnost s knihou Warm bodies/Chutná těla, seriálem Star-crossed, nebo třeba sérií Divergence. Přestože mi to právě tyhle knihy a seriál místy připomínalo, tak si kniha dokázala udržet osobitost a originalitu. Proto si myslím, že pokud máte výše zmíněné knihy a jeden seriál v oblibě, bude se vám líbit i Black city.

Jeden jediný problém jsem měla právě s hlavními hrdiny. Jejich vztah mi totiž nepřišel ani trochu reálný. Jakmile se totiž postavy v jednu chvíli nesnáší, za pár kapitol se už po sobě sápou a po dalších několika si vyznávají lásku, tak mě to zarazí. Je pochopitelné, že okolo sebe nebudou chodit celou knihu, ale přeci jen si mohla dát autorka trochu větší práci a jejich vztah postupně vyeskaloval. Neměla bych jediný problém s tím, kdyby se dali dohromady už v první kapitole, ale musí v tom být určitý vývoj. Říkat si „miluji tě“ po několika dnech prostě knize k dobru nepomůže. Navíc jim je oběma pouhých šestnáct. Tohle mi tak můj názor na knihu zkazilo.

Black city mě jak překvapilo, tak i zklamalo. Příběh jsem si užila opravdu hodně, ale určité prvky mi nesedly. Knihu bych označila jako takový běžný průměr. Jde ale o teprve začátek trilogie a mnohé se může změnit. Snad se proto brzy dostanu k druhému dílu Phoenix a třetímu Wings, abych zjistila, co se stane s hrdiny a udělala si následně celkový názor. Co já vím, třeba budu nakonec sérii zbožňovat.