Recenze: Gilded ashes | Není to pohádka, když vám matka straší za zády

Série: Cruel beauty #0,5
Autor: Rosamund Hodge
Datum vydání: 1. dubna 2014
Datum vydání u nás: Nechystá se
Počet stran: 111
Nakladatelství: Balzer + Bray
Osiřelá Maia nevidí v lásce smysl, když jí přináší pouze bolest. Její umírající matka totiž uzavřela dohodu s Ignifexem - zlým lordem. Kdokoliv, kdo ublíží její milované dceři, bude potrestán. O několik let později Maina nevlastní matka zešílela zármutkem, když její otec zemřel a dvě nevlastní sestry, kterými matka pohrdá, se od té doby pokoušejí o její pozornost. A přestože jí její nová rodina proměnila v obyčejnou služku, musí Maia neustále předstírat, že je šťastná. Jinak budou všichni zasaženi smrtící kletbou.

Anax - následník vévody ze Sardisu nevěří v lásku. Ne od té chvíle, kdy zjistil, že jeho jediná známost ho pouze využívala pro titul. Jaký to má smysl, předstírat lásku k dívce jen proto, že ona předstírala lásku k němu jako první? Poté, co jeho otec pozve všechny vhodné dívky na maškarní plán, je Anax nucen se rozhodnout a vybrat si budoucí manželku.

Osud tomu chtěl a během příprav maškarního plesu mu přivedl Maiu. Ta byla požádaná svou nevlastní sestrou doručit lordovi dopis. Přes nepěkné první setkání je Anax touto tajemnou dívkou fascinován. Anax si nemůže pomoci, ale přeje si opět vidět. A když se tak stanu, není schopen držet se dál. Maia proti své vůli cítí to samé. Ale jak s ním může zůstat, když každý moment, který s ní stráví, pro něj představuje nebezpečí?

Bylo, nebylo, za sedmero horami a sedmero řekami žila Popelka… ehm, Maia. Její život ale nebyl pohádka. Když její matka umírala, slíbila, že jí nikdy neopustí. Doslova. Její duch s ní je od té doby na každém kroku a ochraňuje jí. Toho, kdo by se snažil Maie ublížit, potká krutá smrt.  Maia se tak snaží být navenek šťastná a se vše mi vycházet, ale uvnitř strádá. Žít s nevlastní matkou a sestrami ale není jednoduchá. Když jí však jedna ze sester požádá o předání dopisu lordu Anaxovi, Maia nemá na výběr a souhlasí. Setkává se s Anaxem, který stejně jako ona již nevěří v lásku. Tihle dva na první pohled zcela rozdílní mladí lidé se opravdu nemají v lásce. Její upřímnost však Anaxe oslovuje a i Maia zjišťuje, že jí Anax také není lhostejný. Jak ale může Maia přijmout takovou lásku, když jí její matka může bez váhání zničit?

Před časem přišla spisovatelka Rosamund Hodge se svou novou knihou Cruel beauty – převyprávěním klasické pohádky o Krásce a zvířeti. Na rozdíl od jiných převyprávění autorka do příběhů míchá i řeckou mytologii. Výsledkem je velmi temný a mysteriózní příběh, který snad každému navodí husí kůži. Proto jsem neváhala a pustila jsem se i do její novější e-novely Gilded Ashes pojednávající o zcela jiném příběhu, jiné pohádce – Popelka.

Z té klasické disney pohádky lze v příběhu najít několik prvků. Osiřelá dívka, nevlastní matka a sestry. Zbytek už je pouze fantazií autorky. A že má pořádnou fantasii. Nečekejte klasický romantický příběh se šťastným koncem. Gilded ashes je mnohem temnější, vražednější a horrorovější. Představte si viktoriánskou Anglii, kletbu, magii, démony. Nejde tak o příběh pro malé děti, nicméně dokáže vystrašit i ty mnohem starší. Sama jsem často při čtení měla husí kůži, ale nemohla se od toho naopak odtrhnout.

Gilded ashes je totiž neskutečně čtivá a dechberoucí kniha. Člověk se nestačí divit, co autorka se slovy umí za kouzla. Její styl je totiž velmi osobitý a jedinečný. Nikdy dříve jsem se s žádným takovým nesetkala. Na jednu stranu to působí jako pohádka, avšak jako pohádka, ve které vám autor vyvraždí polovinu postav. Dobře, možná ne až tak drasticky. Ono se to vlastně nedá blíže popsat, člověk si to musí přečíst a zažít na vlastní kůži.

Maia je uvnitř velmi nešťastná. Cítí, že kvůli své matce neustále číhající za jejími zády, nemá možnost skutečně žít. Nebo alespoň žít tak, jak by chtěla. Je nucena snášet vše, co její nevlastní matka a sestry dělají a přesto se tvářit, jak moc šťastná je a jak moc je miluje. Nedokázala by si připustit, že by byla odpovědna za životy ostatních. Ve společnosti Anaxe to je jiné. Najednou se může chovat a říkat co chce, bez toho aby nad tím myslela dopředu. Právě chvíle mezi Maiou a Anaxem byly mé oblíbené. Užívala jsem si sledovat, jak se zpočátku nemají rádi a jak později čelí vzájemné přitažlivosti. Byl v tom i skvělý vtip. Maia totiž není jen obyčejné chudá dívka a Anax není takový, jakého Maia čekala. Lze to označit za takovou epic love.

Bohužel jde jen o krátkou přibližně stostránkovou novelu a to je to největší mínus celé knihy. Dle mého názoru by měl tenhle příběh velký potenciál jakožto klasická obsáhlejší kniha. Přeci jen mě Gilded ashes zaujalo mnohem více než Cruel beauty, což je autorčina plná kniha ze stejného světa. I několik měsíců po přečtení musím nad příběhem stále přemýšlet. Nedočkavě už tak čekám, kdy přijde autorka s další knihou odehrávající se v tomhle dechberoucím světě plném temných kleteb.