Recenze: Mortal enchantment | Avalon otevírá své brány

Série: Mortal enchantment #1
Autor: Stacey O'Neale
Datum vydání: 20. května 2014
Datum vydání u nás: Neplánuje se
Počet stran: 230
Nakladatelství: Createspace
Ve světe Kalin Matthewové ovládají přírodní síly lidé nazvaní elementálové. Ti jsou rozděleni do čtyřech království ovládající jeden živel - vzduch, zemi, oheň nebo vodu. Jakmile nadejde den jejích šestnáctých narozenin, bude Kalin nucena opustit svůj život s matkou, přestěhovat se do Avalonu a vládnout se svým otcem - králem vzdušného království.

Na své cestě je však napadena bojovníky ohnivého království a posléze zachráněna Rowanem - elementálem s pochybnou minulost a ohánějícím se mečem. Nejhorší ze všeho je, když se dozvídá, že byl její otec unesen. Pro to, aby jej zachránila, bude muset spolupracovat s avalonskou radou, jenž je příliš zaneprázdněná vzájemným obviňováním ze zmizení krále. Ale oni nejsou zdaleka Kalininou největší výzvou.

S nadcházejícím plesem a oslavami zimního slunovratu musí převzít otcovy povinnosti, které zahrnují ovládání magie, se kterou se Kalin teprve seznámila. Zatímco jí Rowan vyučuje základům, propukává mezi čtyřmi královstvími válka. Pokud Kalin selže, její otec zemře a království upadne do zapomnění. Ale to, co nevidět zjistí, jí možná bude stát mnohem víc.
Šestnácté narozeniny znamenají pro Kalin Mathewovou životní změnu. Kalin není jako ostatní smrtelníci. Její otec je král vládnoucí v avalonském království, jenž ovládá element vzduchu. Ne všichni jsou však z princeznina očekávaného návratu do Avalonu nadšení. Mezi všemi čtyřmi avalonskými královstvími panuje napětí a boj o moc začíná. Ještě však, než si Kalin stačí smočit nohu v avalonských vodách, je napadena. Díky bohu je však poblíž Rowan – černá ovce celého Avalonu. Po jeho bohu se Kalin vrací do Avalonu. Její otec byl však unesen a je jen na Kalin, aby ho našla a zachránila celý Avalon.

Nebýt opět Amazonu, tak by pravděpodobně nikdy na tuhle knihu nenarazila. Nevím už, jak přesně jsem se k ní dostala, ale trefila mě do nosu a já věděla, že si jí musím přečíst. Na to, že je to self-published kniha má opravdu krásnou obálku. To byla snad první věc, jež mě zaujala. Anotace navíc slibuje opravdu zajímavý dobrodružný příběh se špetkou romantiky a tomu já nikdy neodolám. Co jsem však rozhodně nečekala, je to, že si knihu až tak oblíbím.

Kalin vede zcela běžný život jako ostatní smrtelníci. Chodí do školy, s přáteli ven, miluje pizzu. Už jen myšlenka toho prakticky opustit svůj život a začít nový jí nahání hrůzu. Aby také ne. Popravdě už jen tenhle stereotypní svět, který nám Kalin ukazuje, má něco do sebe. Může za to pravděpodobně skvělé vypravování a ladnost, se kterou se příběh nese. Zcela hlavně se The mortal enchantment nenese v tom klasické mu duchu holka-potká-kluka-zachrání-spolu-svět-a-pak-žijí-šťasně-až-do-smrti. I když jenom trochu a mnohem reálněji.

Na svůj věk a s ohledem na jiné mnohem profláknutější hrdinky, je Kalin jedna z těch, které byly obdařeny mozkem. Člověk si pak nemusí klepat na čelo, co to zase vyvádí a s klidem se do hlavní postavy vcítí. Sama jsem to tak měla. Kalin mi padla do noty a snad ani jednou jsem neměla nic proti tomu, se jí honilo hlavou. Líbil se mi fakt, že byla prakticky vhozena do neznámého světa se zvláštními pravidly. Rozhodně tedy nebylo nejjednodušší se začlenit do společnosti. O to zajímavější bylo sledovat Kalin a její vývoj. To, jak se z obyčejné průměrné americké dívky stává princezna obdařená magií.

Převážně celý děj knihy se odehrává v Avalonu. Ano, v posledních letech se vyrojilo mnoho knih, odehrávajících se právě v Avalonu, tento však neobývá král Artuš a jeho rytíři ani klasické víly. V tomto Avalonu lze naleznout čtyři nezávislá království. Každé z nich ovládá jeden určitý živel – vzduch, zemi, vodu nebo oheň. S tím přicházejí na řadu i specifické magické schopnosti. Přirozeně mezi královstvími panuje rivalita, která vyúsťuje ve chvíli, kdy je král vzdušného království – otec Kalin unesen.

V knize jsem nenarazila na žádné bližší přirovnání nebo popis toho, co jsou tito lidé vlastně zač. Jsou pouze označeni za elementály. Na druhou stranu si autorka dala velkou práci s vymyšlením tohoto smyšleného světa a jeho fungování – rozdělení království, jejich hierarchií a se zvyky. Až na magii se vlastně neliší od žádných jiných království. Mají královskou rodinu, pořádají bály, nosí okázalé šaty. Tak trochu pohádka, ale zato moc pěkná.

Jedna jediná věc na knize přeci jen je stereotypní. Ta věc nese jméno Rowan. Co by to ale bylo za paranormální romanci bez té zmíněné romance? Rowan doprovází Kalin vlastně hned od první chvíle. Stává se takovým jejím osobním strážcem. Dohlíží na to, aby se jí nic nestalo, a vede její výcvik. Magie není jednoduchá na ovládání. Celou dobu si vyměňují vtipné a sarkastické poznámky a snad každá čtenářka se u toho musí pomaličku rozplývat. Přesně jako já. Nejlepší popis, jaký jsem na Rowana schopna vymyslet, je asi mix Dimitrije a Adriana z Vampýrské Akademie. Kdo chce víc?

Ne zas tak často mě dokáží zaujmout vedlejší postavy. Jsem jedna z těch čtenářů, kteří si vystačí s hlavními postavami. V tomhle případě by byl ale hřích dvě vedlejší postavy nezmínit. Jde o Kalininu služebnou Ariel a Rowanova nejlepšího přítele Marcuse. Když se nad tím tak zamýšlím, tak mi přijde škoda, že nedostali více prostoru. Jsou to postavy s velkým potenciálem. Jejich vlastní příběh je navíc také velmi zajímavý.

Nejlepší na knize je její dobrodružnost. Prakticky nikdy se nezastaví. Když už si čtenář začne myslet, že nic ještě překvapivějšího přijít nemůže, tak přijde. Kalin s Rowanem krůček po krůčku odkrývají mnohá tajemství a zjišťují, že rivalita mezi královstvími nabrala jiných obrátek. Teď jde i o život. Nikdo navíc neví, kdo je jejich opravdový přítel či spojenec a kdo ne.

Byla jsem celou knihou neskutečně unešená. Vezmu-li v potaz, že jde o méně známou knihu a navíc self-published, tak nemám slov. Srdce každého dobrodruha, milovníka fantasy nebo romantika zaplesá radostí. Mortal enchantment mě osobně překvapilo, uhranulo, pobavilo, rozesmálo a potěšilo. Ihned jsem proto knihu označila za svou novou nejoblíbenější knihu a musela si jí pořídit i v tištěné podobě. Jedná se o jednu z nejlepších knih, které jsem letos měla tu čest si přečíst a zasloužila by si stokrát větší pozornost a propagaci. Často se totiž mezi neznámými autory skrývá opravdový a nefalšovaný skvost.