Jak jsem začala číst + 10 knih v angličtině, které mi otevřely bránu do světa četby v cizím jazyce | Rady

9/13/2014

Mé začátky. No to byla celkem sranda. Pokud si pamatuji dobře, tak v době, kdy jsem začala číst v angličtině, mě angličtina nebavila, nudila a hlavně prudila. Ve škole mi tehdy ještě nešla tak dobře (základní škola selhala) a já neviděla pointu v tom se snažit. Ale. V prváku na střední jsem se dostala k sérii Vampýrská akademie a zažehla svou novou závislost. 

Během následujících let vyšly další díly. Po pátém (předposledním) díle se má zvědavost dostala na takový vrchol, kdy jsem nechtěla čekat na český překlad. Dostala jsem se tak k fanouškovským překladům a nadšeně začala číst. Také si dobu těchto překladů pamatujete? Některé byly však opravdu hrozné. Já byla vděčná alespoň za to, že nemusím čekat až uplyne několik měsíců do vydání české verze. Přiznám se, že jsem u těchto překladů dlouho nevydržela. Ono to čekání na každou kapitolu bylo stejně ubíjející jako čekání na knihu. Pak jsem si však uvědomila (ano, začala jsem myslet, asi), že by nemuselo být od věci zkusit knihu v originále.

Zvládla jsem to! Sice jsem tehdy nerozuměla všemu, ale již předem z předešlých dílů jsem věděla vše podstatné o příběhu a tak mě nic ze specifických pojmů pro tuto sérii nic nepřekvapilo. Velmi mě překvapilo, že to vlastně nebylo až tak těžké.
Rada č. 1: Na poprvé zkuste knihu, kterou jste již četli, nebo knihu, které je dalším dílem série, jenž jste četli v češtině. V příběhu se již budete orientovat a nebude se cítit jako vyvržený vorvaň.
Mojí druhou anglickou knihou byla pohádková knížka. Přesněji řečeno převyprávění pohádky Popelka. Jednalo se o knihu Cinder and Ella a dala mi neskutečně zabrat. Stránkami jsem se prokousávala opravdu pomalu a téměř neustále používala slovník, což má počínání zpomalovalo a přestávalo mě bavit. Kniha má opravdu lehoučkatou angličtinu, ale tehdy to pro mě bylo peklo. 
Rada č. 2: Zkuste si jako svou první knihu vybrat takovou, která se zabývá něčím jednoduchým. Pohádky, midlle-grade, některé YA. Myslím, že detektivky, thrillery, fantasy, sci-fi, filosofické a odborné knihy nebudou tím pravým ořechovým a jejich jazyk vás tak akorát od čtení v angličtině odradí.
Rada č. 3: Zkuste se vyvarovat používání slovníku. Vyhledat si dvě tři slovíčka na stránku je samozřejmě v pořádku, ale pokud si vyhledáváte slovo za slovem, tak kniha asi nebude ta nejvhodnější. Nejen, že vám to bude trvat neskutečně dlouho, ale hlavně vás to nebude bavit.
Rada č. 4: Vezměte do ruky nejprve něco tenčího. Nevím jak vás, ale mě by hned ze začátku asi odrazovala kniha mající 500 a více stran.
Postupem času jsem se dostala ke contemporary knihám, které jsou pro začátečníky jako dělané. Pokud si ještě na tolik nevěříte, abyste četli YA či jiné komplikovanější žánry zkuste tento. Například knihy od Simone Elkeles jako Perfect chemistry. Tou rozhodně nic nezkazíte. Nejen, že spisovatelka píše velmi jednoduchou a srozumitelnou angličtinou, ale i samotný námět není až tak marný.
Rada č. 5: Vyberte si takovou knihu, o které víte, že vás bude bavit. Nebo alespoň myslíte. Člověk si říká u mnoho knih, že si je chce jednou přečíst. Skutečnost je pak ale jiná. Existuje-li kniha, která se zaobírá něčím, co vás zajímá a která zapadá do žánrů, který vás zajímá, tak jděte do ní. Zkuste se vyvarovat takovým, u kterých si říkáte, že to zkusíte jen proto, že má pěknou obálku, nebo proto, že si jí vychvaluje někdo jiný. Takovou knihu s velkou pravděpodobností po chvíli odložíte a do jiných knih v angličtině se vám nebude chtít.
Asi po roce občasného čtení v angličtině jsem se odhodlala zkusit více klasických young adult příběhů. Ne vždy jsem se trefila do té správné. Párkrát se stalo, že vybraná kniha byla těžší než jsem si myslela a následně to nebylo vůbec lehké. Někdy to byla dystopie, někdy YA. Velká většina vybraných knih mi však sedla a nedělala mi takové problémy.
Rada č. 6: Nakonec snad ta nejzákladnější rada. K danému cizímu jazyku musíte mít pozitivní vztah a mít s ním určitou zkušenost. Snažit se přečíst anglickou knihu po několika měsících učení daného jazyka to určitě nepůjde. Výhodou je orientace na internetu v daném jazyce či sledování seriálů a filmů v originálním znění. I malé věci dokáží pomoci.
Knihy vhodné pro začátečníky (GR profil knih po rozkliknutí)

Tyhle knihy jsem osobně četla a doporučuji pro ty, kteří by rádi začali s čtením v cizím jazyce. Nemyslím teď absolutní začátečníky v angličtině, ale začátečníky se čtením v AJ, kteří žádnou AJ knihu dosavad nečetli, ale mají určitě znalosti angličtiny. Bez toho to fakt nepůjde. 

    
    

You Might Also Like

0 komentářů