Recenze: Defy | Jeden za všechny, všichni za Alexu

Série: Defy #1
Autor: Sara B. Larson
Datum vydání: 7. ledna 2014
Datum vydání u nás: Nechystá se
Počet stran: 336
Nakladatelství: Scholastic Press
Alexa Hollen je bojovnice. Skrývající se v mužském převleku slouží v králově armádě. Díky svému ostrému jazyku a bojovým dovednostem si vysloužila post elitního strážce samotného prince. Jedné hluboké noci se v prostorách paláce zjevuje zlý kouzelník a Alexa není schopna se jeho silám ubránit a zamezit tomu, aby jí, prince Damiana a strážce Rylana unesl hluboko do nitra divočiny na nepřátelském území.

Čím déle je společně s Damianem a Rylanem držena jako vězeň, tím více si uvědomuje, že není jediná, kdo má tajemství. A náhle, chvíli poté, co je její pravá identita odhalena, se Alexa ocitá tváří v tvář dvěma mužům soupeřícím o její srdce - ochranitelskému Rylanovi a tajemnému Damianovi. Bude Alexa dostatečně silná i s nepřáteli číhajícími za každým rohem a zachrání království, kterému přísahala svou věrnost?
Začínám pomalu přicházet na chuť knihám z "podžánru" high fantasy. Nikdy dříve mne knihy odehrávající se ve zcela novém, vymyšleném světě s vlastním fungováním a pravidly nelákaly, avšak nyní se mé smýšlení mění. Začínají se mi líbit právě takové knihy kombinující zcela nový fantasy svět, magii, království, romantiku a intriky. Defy od mladé americké spisovatelky Sary B. Larson přesně taková je a v hledáčku jsem jí měla od samotného dne vydání. Tematicky jí lze tak trochu přirovnat ke knihám ve stylu Throne of glass, avšak pro mě je Defy ještě lepší a vydařenější než samotné Throne of glass a to už je myslím docela odvážný názor.

Musím se přiznat, že jsem měla z knihy obavy. Víceméně z toho důvodu, že jsem si letem světem přečetla několik recenzí na goodreads a bohužel zrovna nenarazila na žádnou pozitivní. Defy téměř ve všech případech dostává dva tipy hodnocení – čtyři/pět hvězdiček nebo jen jednu. Člověk si tak knihu buď zamiluje, nebo jí nenávidí. I přes tyto počáteční obavy mě však kniha stále neskutečně lákala. Asi to bylo obálkou. Lhát vám nebudu. Obálka byla jedním z hlavních důvodů mého zájmu.

Na jednu stranu lze knihu popsat jako typickou stereotypní fantasy pro mládež – dívka sžírání vlastním životem musí vykonat něco pro vyšší dobro a cestu jí při tom zkříží rovnou dva muži usilující o její pozornost. Myslím, že nějakou knihu na tento způsob četlo mnoho z vás. Stačí však málo a příběh získá hned jiný nečekaný spád. Hlavní hrdinka Alexa umí totiž pěkně nakopat zadky a to i mnohem zkušenější bojovníkům než je ona sama. A to je dívka. Ano, sice převlečená za muže, ale i přesto. Už jen tohle je klíč k úspěchu. Pamatujete na Vampýrskou akademii? Bingo. Kromě toho je trefně sarkastická a ví, co a kdy vypustit z pusy. Alexa má navíc cíl a ví, co chce dokázat. Nežije v pohádce ani v žádné iluzi o perfektním, kde si pro ni přijede princ na bílém koni. Ups, teda skoro.

Na řadu tedy přichází asi již očekávaní romantický trojúhelník. Ani já nejsem zrovna velkým fandou tohoto mezi autory oblíbeného prvku, avšak je-li vykreslen reálně, tak proč ne. Sama tomu musím nejprve uvěřit. Twilight style moc dobře nefunguje. Osobně dávám palec nahoru za to, že autorka vytvořila dva muže – strážce Rylana a prince Damiana, u kterých nikdy nevíte, kterého z nich vlastně preferujete. Snažila jsem se rozhodnout, ale pokaždé jsem selhala. Jakmile jsem se již nakláněla k jednomu, tak naopak ten druhý učinil něco, co způsobilo, že jsem si ho oblíbila ještě víc a tak stále dokola. Dilema. V podstatě to je neskutečně skvělé. Ne často se stává, abych takto tápala. Samo to dokazuje, jak moc velkou práci si jednotlivými postavami autorka dala a jak skvělý trojúhelník vytvořila. Ona totiž ani sama Alexa mnohdy nevěděla.

Neskutečně jsem obdivovala Rylanovu oddanost Alexe. Bylo vidět, jak moc jí miluje, ale byl schopen se smířit i s tím, že by si vybrala Damiana. Jediné, po čem toužil, bylo, aby byla Alexa šťastná a pokud to nemělo být s ním, tak to byl schopen přijmout. Stejně i Damian se snažil Alexu získat. Ani se nedivím, že se mu to dařilo. Byl milý, pozorný a okouzlující. Snad vše, co by si žena mohla přát, ale pak se objevila tajemství a další tajemství a ještě další tajemství. U Damiana jsem tak neskutečně váhala. Nikdy jsem si nebyla jista. U něj jakožto prince jsem ale zase obdivovala jeho odhodlání vzepřít se svému otci a vlastně celému systému. Muselo to stát mnoho odvahy.

Defy není jen o romanci. Je to především příběh o oddanosti ke své zemi a boji proto těm, kteří chtějí království přetvořit ke svému katastrofickému a tyranskému obrazu. Kniha čtenáři pomalu odhaluje všechny potřebné skutečnosti, aby pochopil, co se vlastně kdysi stalo, jak to je nyní a co je potřeba změnit. Rozhodně vám není naservírováno vše hned na začátku. Trvá, než se jednotlivé aspekty rozvinou a vy knihu pochopíte jako celek. Celé to dobrodružství, akce a napětí skvěle spolupracují a výsledek je dle mého názoru neskutečný.

Příběh o Alexině silné vůli a odhodlání sama považuju za ještě lepší knihu, než je Throne of glass. Právě Defy nabízí úžasně vykreslené postavy, situace a pocity, až se sami ocitáte přímo v dění této knihy. Jedná se o skvělé představení nové série, kterou nyní čeká to nejlepší. Lze jen doufat, že si to druhou knihou Ignite nepokazí.