Recenze: Podivuhodné a krásné soužení Avy Lavender | Magický road-trip napříč časem

Název: Podivuhodné a krásné soužení Avy Lavender
Autor: Leslye Walton
Překlad: Jana Jašová
Datum vydání: 19. září 2014
Počet stran: 272
Rodina Rouxova má pošetilou lásku ve vínku, což nevěští nic dobrého pro její nejmladší členku, Avu Lavender. Ava – skoro ve všech ohledech normální dívka – se narodila s křídly.

Ve snaze pochopit tuto svou zvláštnost a s rostoucí touhou zapadnout mezi své vrstevníky se šestnáctiletá Ava odváží do světa, naprosto nepřipravená na to, co ji může čekat, a naivní vůči zvráceným pohnutkám ostatních lidí. Lidí, jako je třeba zbožný Nathaniel Sorrows, který si Avu splete s andělem a jehož posedlost dívkou s křídly vygraduje v noci oslav letního slunovratu.

Tu noc se nebe roztrhne, vzduchem se mezi poletujícím peřím řinou provazce vod a osud Avy i její rodiny nabírá na ničivé kadenci.

Co a hlavně kdo je ve skutečnosti Ava Lavender? Tuto otázku si sama dotyčná pokládala mnohokrát. Anděl, monstrum, člověk nebo něco víc? Přišel tak čas předat svůj příběh a příběh své rodiny dál a najít sebe samotnou.

Tuhle na první pohled překrásnou knihu jsem čas od času vídávala v nejrůznějších zahraničních videích na Youtube. I přes působivou obálku mě však nikdy nepřesvědčila k tomu, abych si o ní něco zjistila nebo alespoň přečetla anotaci. To jsem neučinila ani poté, co mi kniha přistála do čtečky. Nevěděla jsem co to je za knihu, jaký žánr a ani jaká je hlavní zápletka. Nic. Podivuhodné a krásné soužení Avy Lavender není typ knihy, po kterém bych okamžitě sáhla. Proto beru svou nevědomost jako pozitivum. Měla jsem tak možnost objevit příběh, do kterého bych se asi jen tak nikdy nepustila.

I přestože jde opravdu o knihu, která není stylově mým šálkem kávy, tak musím uznat, že mě očarovala. Bodejť by ne. Příběh je vskutku kouzelný a magický. Ale tak trochu netradičně. Nemohu říci, že by mne bavila od začátku až do konce, nicméně se mi líbila její ladnost a jednoduchý, ale zato poutavý způsob, kterým je kniha naservírovaná. Nelze jí jen tak jednoduše srovnávat s jinou knihou a nelze už vůbec očekávat žádnou velkou akci, jde především o hrdinčino hledání sebe samotné a odhalování historie její rodiny.

Obdivuji na knize to, že z ní autorka neudělala paranormální příběh. Aspektů k tomu totiž bylo dost. Už jen fakt, že se Ava narodila s křídly a téměř celá její rodina do jednoho je individuálně něčím zvláštní, k tomu mohlo vést. Podivuhodné a krásné soužení Avy Lavender se však jejími křídly vlastně asi nezaobírá. Jde pouze o důvod toho, proč se čtenář seznamuje s ostatními lidmi v životě Avy. Její křídla jsou něco, co jí nikdy nedovolilo vést život, jaký by chtěla. A právě teď to je důvod, proč by to ráda změnila. Chce být totiž jen pouhým obyčejným člověkem jako všichni ostatní.

V knize nejde pouze o okřídlenou Avu. Pro převážnou část knihy je nutná cesta zpátky v čase. Velkou roli v celém tomhle podivném příběhu hrají také příbuzní Avy. Nejvíce babička a matka. Je sice zvláštní, že sama hlavní postava ze sedmdesáti procent v knize nefiguruje, ale co. Kniha je odlišná a nejde v ní pouze o Avu. Bez toho, co vše její babičku a matku dobrého a špatného potkalo, by tu Ava nebyla, a tak byla potřeba zabrousit lehce do minulosti. Připravte se na takový menší road-trip časem.

Mám-li porovnat část o Avě a část o její rodině, tako volím tu o její rodině. Ta se mi totiž zdá o špetku lepší a zajímavější. Ava mě však sama o sobě nijak zvlášť neoslovila. Důvod je jednoduchý – moc prostoru v knize zase neměla. Jiné to ale není ani s jinými postavami. Jediný Gabe v sobě měl tu jiskru, která se mi opravdu líbila a díky které mi připadal jako jedna z nejlepších postav.

Takovou malou zajímavostí jsou francouzská slovíčka a výrazy, jenž vás provází téměř na každé stránce. Francouzsky neumím a tak nedokážu posoudit překlady (i když z pohledu francouzštinářů jako je Freckles to tu není to pravé ořechové). Přišlo mi jako poměrně zajímavá věc. Kapitoly díky nim nebyly až tak jednotvárné, ale něčím malým zajímavé.

Tak trochu vám nevím. Ano, kniha mi přišla velmi originální a rozhodně nevšední, ale ne až tak, abych z ní byla unešená. Jak jsem již zmiňovala na začátku, kdybych si přečetla anotaci, tak bych se do ní dobrovolně asi nepouštěla. Neviděla bych v tom nic, co by mě dokázalo zaujmout. Avšak ve výsledku to vůbec nebylo špatné a už vůbec ne nudné. Knihu jsem si užila a strávila s ní pěkný čas.

Děkuji nakladatelství CooBoo za zaslání recenzní e-knihy.