Recenze: Přivolávání | Pozor, ať neprobudíte mrtvé

Autor: Kelley Armstrong
Překlad: Sylva Švihelová
Datum vydání: Červen 2014
Počet stran: 306
Nakladatelství: Galatea
Chloe vidí mrtvé lidi. Ano, jako ve filmech. Problém je, že vidět duchy v reálném životě znamená jednosměrnou jízdenku na psychiatrii. Ovšem nic není tak, jak se na první pohled zdá…

Jmenuji se Chloe Saundersová a můj život už nikdy nebude stejný jako dřív. Ve svých patnácti letech jsem vůbec netoužila být jiná než ostatní. Chtěla jsem chodit do školy, mít kamarády, bavit se. A taky jsem chtěla, aby si mě trochu víc všímali kluci. Už ani nevím, jaké je to být obyčejná holka. Všechno nabralo zcela jiný směr toho dne, kdy jsem ve škole poprvé spatřila ducha. Vyděsil mě tak, že nikdo nezapochyboval o tom, že jsem se naprosto pomátla. Teď už ve škole všichni vědí, kdo jsem. Jen z jiných důvodů, než bych si přála.

Ve filmech nejsou duchové nic neobvyklého. Když se však v reálném životě snažíte lidem vysvětlit, že vidíte duchy zemřelých lidí, automaticky získáte poukaz na pobyt v léčebně pro duševně choré. A tak jsem se ocitla zavřená v Lylově domově, což je „speciální zařízení“ pro narušenou mládež. Chtěla jsem se co nejdříve uzdravit a vypadnout odsud. Brzy jsem ale pochopila, že je to jiný domov, než se na první pohled zdá. Dějí se tady podivné věci a ani mí noví spolubydlící nejsou choré bytosti. Mají zkrátka poněkud zvláštní schopnosti. Nevím, komu mohu důvěřovat. Musím přijít na to, jaká nebezpečná tajemství skrývá Lylův domov... , a to dříve než povstanou jeho kostlivci a začnou mě pronásledovat.
Vidět duchy nemusí být vždy zábava. Své o tom ví Chloe – dívka, která nikdy na něco jako duchy nevěřila. Proč by taky měla? Ale jak jinak si může vysvětlit fakt, že jí na samotné půdě školy pronásledoval školník se znetvořeným obličejem? Nebo ještě lépe řečeno - jak je možné, že jí pronásledoval někdo, kdo je dlouhé roky mrtvý?

Na první pohled zcela tuctová kniha skrývá dosti vydařený příběh mladé dívky, která až do poslední chvíle doufala, že přeci jen má schizofrenii. Co jiného. Duchové přeci neexistují. Očekávala jsem proto něco ve stylu každé druhé nadpřirozené knihy, která teď vychází na českém trhu. To jsem sice částečně dostala, ale s potěšením mohu říci, že kniha opravdu vyčnívá z davu.

Jako jedna z mála spisovatelek tohoto žánru nenaservírovala Kelley Armstrong svým čtenářům vše hned za začátku. Své eso v rukávu si dovedla vyšetřit až na samotný závěr knihy, kdy je člověk sice zahlcen všemi ostatními faktory knihy, ale u čehokoliv nového a nečekaného jeho knihomolské srdce stejně zaplesá. Bezvýhradně jsem se navíc zamilovala do lehce hororové atmosféry této knihy. Působilo to tak správně strašidelně a tajuplně a společně s „blázincem“ šlo o perfektní spojení.

Jedinou vadou na kráse tohoto příběhu je dle mého názoru zbytečná jednoduchost, co se týče jazyka. Jinak to samozřejmě ani nešlo, hlavní hrdince je pouhých patnáct let. Její vyjadřování, vyjadřování všech ostatních postav a celé pojetí knihy je tak odpovídající této věkové kategorii, což obecně nevidím jako problém, ale já bych ocenila spíše o krapet starší protagonisty. Vsadím vše, že by pak nebylo knize co vytknout.

Chloe, Toni, Rae, Simon nebo Derek. Ať už jde o kladnou či zápornou, všichni do jednoho mi přirostli k srdci. Každý z nich sehrál v příběhu určitou roli. Určitě to znáte, malé dílky puzzlí dávají dohromady něco většího a zásadnějšího. Pokud jste si nepřečetli nejprve anotaci, tak budete jednotlivými vývoji postav podstatně překvapeni.

Na to, že je Chloe pouhých patnáct let, se na svůj věk až tak nechová. Tipuji, že se autorka v hlavní hrdince až tak zhlédla, že začala psát za sebe, ne za Chloe. Nevadilo mi to. Spíše jsem to uvítala. Všichni víme, jaké jsou typické YA hrdinky. Ačkoliv to nebylo vždy reálné, tak se mi líbilo, že Chloe uměla použít mozek. Nebyla ze své „schopnosti“ vidět duchy nijak nadšená a udělala by cokoliv, aby tomu zabránila a byla opět normální. S tím se čtenář zas tak často v young adult knihách nesetká.

Přivolávání vidím obrovský potenciál. První díl série celý příběh neskutečně nastartoval a ani si tak nedovedu představit, co v dalších dílech přijde. Bezpochyby to bude pecka. Těším se na to.

Za poskytnutí recenzní e-knihy děkuji internetovému obchodu knihy.idnes.cz
Zdroje obrázků: goodreads.com