Recenze: Half upon a time | Když princezny padají z nebe

Název: Half upon a time
Série: Half upon a time #1
Autor: James Riley
Datum vydání: 13. září 2011
Počet stran: 385
Nakladatelství: Aladdin
Jack žije v pohádkovém světe. Vážně. Je synem nechvalně známého Jacka, který kdysi obrovi ukradl magické fazole. Proto se jack snaží získat zpět dobrou pověst své rodiny. Nyní má šanci - z nebe mu do klína spadla princezna pocházející ze země Punk, což naznačuje nápis "Punk princess" na jejím tričku. May je z našeho světa a hlavně naprosto zmatená tím, že se zčistajasna ocitla mezi pohádkovými postavami, o kterých jako malá čítávala. Ale Jack a May mají společného víc, než se na první pohled zdálo. Společně se vydávají na veselou a divokou dobrodružnou cestu v tomto vtipném middle-grade fantasy příběhu.

Pohádky nejsou vždy jen pro děti. Lze si je užít, i když už dávno nejsme děti. Obzvláště když je to taková švanda jako v případě téhle knihy. Americký autor dětských knih James Riley si pro svou trilogii zvolil klasické pohádky a okořenil je svým trefným vtipem. Tak proč si s nimi trochu nepohrát, propojit je a vytvořit z nich moderní a trefný příběh, který vás přišpendlí k židli či čemukoliv na čem momentálně sedíte.

Od dětské knihy bych čekala něco jednoduché, milého a krátkého. Je proto dobře, že kniha není určená úplně těm menším, ale spíše čtenářům od desíti let a výše. Samozřejmě je pouze v angličtině, ale svou lehkou angličtinou jistě potěší i nějakého začátečníka s četbou v cizím jazyce.

"How did the test go?"
"I kinda let the princess die."
"You do relize that's not a good thing, right?"
"So I'm told."

Každý milovník pohádek by měl po knize hodit očko. Jsou to přeci pohádky. O nápady tak autor nemá nouzi. Necelých čtyři sta stran mluví samo za sebe. Navíc propojil hned několik pohádek jako je O kouzelné fazoli, Sněhurka, Červená Karkulka a další. Pokud vás napadá seriál Once upon a time, tak myslíme na to samé. Snad jen kvůli podobnosti mezi oběma příběhy jsem si tuto knihu pořídila. Jak říkám já – Half upon a time je taková dětská verze Once upon a time. Stejně zábavná, napínavá a dobrodružná.

"Think she's all right?" grandfather asked, tapping her with his foot."
"Don't kick her!" Jack whispered. "She's a princess!"
The old man kicked her again. "That's doesn't mean she's all right."

Tenhle pohádkový kolotoč je jedinečný Jackovým úhlem pohledu. Příběh je vyprávěn takovým způsobem, že svět, ve kterém žije Jack (ten, který bychom my nazvali pohádkovým) je brán jako reálný svět a May z našeho světa je považována za takového „mimozemšťana“ z prapodivného světa. Kniha tak doslova dostává nový rozměr a působí nezvykle a jedinečně.

Pustíte-li se jednou do ní, nepřestanete se smát. Humor a ironie není autorovi cizí. Dosavad jsem se nesetkala s vtipnější a zábavnější pohádkou a bylo tak pro mě překvapením na nějakou takovou narazit. Příběh ani jednou nepůsobil nuceně nebo nudně. Ke knize to patřilo a hodilo se to do něj. Pohádkové postavy, které se ohánějí ostrým jazykem a mají ke všemu připomínky,  jednoduše bodují.

Přestože všichni pohádky dobře známe, vývoj Half upon a time jen tak neuhádnete. Momenty překvapení si James Riley rád dopřává. Z toho všeho, co se během celé knihy odehrálo, jsem nečekala ani píď. Něco málo jsem tušila, ale nakonec jsem zjistila, že to přesně autor zamýšlet a nakonec s celým dějem neskutečně zamíchal.

"My grandmother isn't a character from fairy tale."
"Fairies don't have tails."

Kéž by tahle série jednou vyšla i tady u nás v České republice. Rozhodně by to nebylo na škodu. Potěšilo by to jak malé, tak i velké čtenáře. Sama jsem neskutečně nadšená a potěšená a má pohádková duše plesá.