Recenze: Na hraně zapomnění | Zahoďte mapu a přenechte vše osudu

Série: Na hraně zapomnění #1
Autor: J. A. Redmerski
Překlad: Jana Jašová
Datum vydání: Červen 2014
Počet stran: 400
Nakladatelství: YOLI
Camryn Bennettovou zkouší osud jako nikoho druhého. Rodina se jí rozpadla, když se otec matkou rozvedli a bratra zavřeli do vězení. Její přítel tragicky zahynul při autonehodě a nejlepší kamarádka Camryn zrovna obvinila, že jí chce přebrat kluka. Pak už stačí jediný den práce v obchodě s oblečením, aby se definitivně rozhodla – tohle není život, který by chtěla žít

Camryn tedy hodí všechno za hlavu a vydává se na cestu napříč Amerikou. V autobuse se seznamuje se sympatickým, i když trochu tajemným Andrejem Parrishem, který má vlastní důvody, aby dal svému předchozímu životu vale. Oba mladí lidé si rychle padnou do noty a dohodnou se, že budou cestovat spolu – ale jen cestovat. Byť se oba dva tvrdohlavě brání vzájemným sympatiím, dodržet slib, který si dali, se ukazuje stále jako těžší a těžší….
Odpoutat se od stereotypního života - splněno, hodit práci za hlavu - splněno, vydat se vlastní pěst do neznáma - splněno a najít sama sebe - to se ještě uvidí. Camryn se vždy cítila jako pták v kleci. S vlastní rodinou si moc nerozumí a v milostném životě na ni čekalo vždy jen zklamání. Ze dne na den se rozhoduje vše na čas opustit a sama se vydat na druhou stranu země. Rozhodně nehledá lásku, ale co když právě ona sedí v tom stejném autobusu?

Na hraně zapomnění je doslova na hraně mezi zajímavým příběhem mladé dívky a naprosto běžnou new adult knihou. Často jsem se zamýšlela nad tím, jestli je na knize vůbec něco, o čem jsem v jiné knize nečetla. Tolik toho bohužel není, ale na druhou stranu jsem si příběh velmi užila. Zdál se mi být záživný a dosti čtivý, až jsem mnohokrát nemohla knihu odložit. Autorka knihu trefně odstupňovala a to nejlepší a nejzávažnější si nechala na samotný konec. Měla jsem tolik otázek a právě to mě u knihy drželo nejvíce. Ještě jedna kuriozita mi utkvěla v hlavě – Damon a Ian v jednom příběhu? Také vás napadá jedna jistá osoba?

Fakt, že se Camryn z ničeho nic vzala a odjela, se mi líbil ze všeho nejvíce. Jen to, že byla schopna se ode všeho odpoutat a konečně začít o svém životě rozhodovat sama, mi přišlo jako velké rozhodnutí, ke kterému se odhodlá málo z nás. Za to jsem jí od začátku obdivovala a velmi si jí oblíbila. S nadšením jsem sledovala její cestu Amerikou a doufala v nějaké to dobrodružství.

Snad tou nejzajímavější postavou celé knihy je dle mého názoru Andrew. Díky němu kniha získala potřebný vtip. Jinak bych jí pravděpodobně nehodnotila tak pozitivně. Čtenář o něm ze začátku ví hodně málo, ale to vede k samotnému konci knihy, kdy se nelze přestat divit tomu, co vše dokázala autorka udržet pod pokličkou. Sama jsem něco málo tušila. Jako v ostatních new adult knihách lze předpovídat nějakou tu nepěknou minulost či těžkou životní situaci. Přesto mi to až do závěru příběhu nedocvaklo a o to víc jsem byla překvapené, co vyšlo nad povrch.

Nejsem zrovna zastáncem toho, když autor napíše jednu knihu nejprve z jednoho úhlu pohledu a posléze z druhého. To už mám raději, když kniha kloubí oba dva úhly. Redmerski navíc nezvolila klasické střídání kapitol, ale každá z postav, jak Camryn, tak i Andrew, vyprávějí vždy delší úsek, který se částečně překrývá. Čtenář tak nejen, že sleduje jeden příběh očima obou dvou, ale vidí i tutéž scénu dvakrát. Je rozhodně zajímavé hned po sobě vidět rozdíly v jejich vnímání.

Přemrštěné konce, které všichni dobře u takovýchto knih známe, mi obvykle nijak nevadí, ale v případě téhle knihy, která i přesto, že jde o new adult, působila tak řekněme spořádané (rozhodně ne kýčovitě), mi její konec prostě neseděl. Na můj vkus to bylo až přehnaně šťastné. K příběhu by se mi hodilo spíše něco lehce tragičtějšího. Rozhodně by stačilo ubrat epilog a hned by to bylo o něčem jiném.

Objevily se sice chvilky, kdy Na hraně zapomnění nepůsobilo nijak zajímavě, ale díky bohu převládaly spíše ty zajímavé momenty. Ani jednou jsem se nenudila a jsem ráda, že jsem se po těch několika měsících, kdy mi kniha doma ležela, k ní dostala. Mezi všemi těmi new adult knihami, které zaplavily trh, se tahle pyšní jistou originalitou. Přečtením jistě neprohloupíte.

Ráda bych tímto poděkovala YOLI za zaslání recenzního výtisku.