Recenze: Girl online | Anglická Popelka v New Yorku

Autor: Zoe Sugg
Překlad: Vanda Ohnisková
Datum vydání: 25. listopadu 2014
Datum vydání v ČR: 13. května 2015
Počet stran: 352
Nakladatelství: Penguin books | Jota

Penny má tajemství. Pod přezdívkou Girl Online si začne psát blog o svém každodenním životě – o klucích a kamarádkách, o trablech ve škole i doma, ale také o záchvatech paniky a úzkosti, kterými v poslední době trpí.

Když už je situace na všech frontách na pováženou, rodiče ji odešlou na pár měsíců na střední školu do New Yorku. A tam Penny potká Noaha: úžasného charismatického muzikanta, kterému se prostě nedá odolat. A vůbec poprvé v životě se doopravdy zamiluje. A jak jinak (je přece blogerka!), o své pocity se upřímně podělí se všemi čtenářkami svého anonymního blogu.

Jenomže Noah má taky svoje tajemství. A kvůli němu její anonymita na webu jednoho dne praskne jako mýdlová bublina – a v ohrožení se neocitne jenom ona, ale i její vztahy k nejbližším přátelům.

Girl online se stala téměř přes noc senzací a jednou z nejprodávanějších knih ve Velké Británii. Zároveň však vyvolala kontroverzní diskuzi ohledně toho, zdali Zoe Sugg knihu napsala zcela sama. Já osobně tohle neřešila a řešit nebudu. Jak v knize, tak i na goodreads je zmíněna ghostwriterka, která s knihou Zoe pomáhala. To není žádné tajemství. Jde přeci především o knihu samotnou, tak proč tohle neodsunout do pozadí a neužít si knihu? Je to totiž o co stát.

Zoellu a její videa sleduji už pár let. Je to ta nejznámější britská bloggerka a youtuberka a pokud vám její jméno nic neříká, tak na které planetě jste dosavad žili? Mám ráda její neustálé pozitivní naladění a také to, že nadále působí jako zcela běžná dívka z malého města. Sláva jí očividně nestoupla do hlavy jako jiným „slavným“ youtuberům. Na její videa a vlogy bych tak mohla koukat celý den.

Stačilo jen pár stran a já zcela jsem zapomněla, že jí vůbec nějaké Zoella napsala. Girl online je totiž tak chytlavá, že vám po chvíli bude všechno okolo jedno. Nedělalo mi žádný problém se do knihy začíst. Zoe pro knihu zvolila velmi jednoduchý a nijak zvlášť těžký styl psaní, který mi byl moc sympatický. Kapitoly jsou navíc proložené blogovými příspěvky a ty knize dodaly příjemný šmrnc navíc.

Mnozí z vás se s Penny Porter jistě ztotožní. Není to totiž žádná rozmazlená školní královna, ale pravý opak - zcela obyčejná a trochu zdrženlivá dívka. A taky bloggerka. Penny totiž bloguje o tom, o čem si v normálním životě netroufá mluvit nahlas. Jste-li také bloger/ka, tak jistě chápete o čem je řeč. Na rozdíl od nás má ale tisíce fanoušků. Blog ale možná není tou jedinou únikovou cestu. Girl online její malou cestou za poznáním a uvědoměním si, že utíkat před svými strachy není řešením, ale že je lepší se jim postavit čelem.

Penny navíc prožívá hned několik životních změn. Poprvé opouští kouty Velké Británie a letí se svou matkou – organizátorkou svateb, otcem a nejlepším kamarádem Eliottem do New Yorku. Komu by se o tom nesnělo. Nevím, jak vy ostatní, ale já knihy plné cestování prostě miluji, obzvlášť když se odehrávají na tak skvělých místech jako je Británie a Amerika. V neposlední radě potkává kluka Noaha, se kterým je všechno jiné než dosavad. New York se tak zdá být doslova magickým místem, které mění lidem životy.

Kniha mísí zcela běžné aspekty romantických knih a nejeden člověk by si mohl říct, že nejde o nic nového. Ve skutečnosti o nic nového opravdu nejde.  Girl online je jednoduše roztomilé, jednoduché a povzbuzující čtení, které vám dokáže, že strach není nic, za co by se měl člověk stydět. Kniha poukazuje také na to, že je člověk jen lidská bytost, která má plno nedokonalostí. Neměli bychom však nechat tyto nedokonalosti, aby určovaly směr našeho života.

Girl online je absolutní must-read pro všechny milovníky jednoduchých, svěžích a zamilovaných příběhů, které mají určitou hloubku. Je to nádherná jednohubka, která vám zanechá úsměv na rtech. Nenašla jsem jedinou věc, která by mi nesedla. Vše bylo do posledního puntíků propracované a dotažené do konce. Radím vám odhodit všechny předsudky, které jste si sami nebo díky internetu vytvořili a dali knize šanci. Myslím, že nebudete litovat. Pokud si netroufáte na angličtinu, tak nemusíte zoufat. Již 13. května (na moje narozeniny) vyjde kniha v češtině.