Recenze: A magic dark and bright | Městečko Asylum skrývá nemalé tajemství

Autor: Jenny Adams Perinovic
Datum vydání: 28. dubna 2015
Datum vydání v ČR: Neplánuje se
Počet stran: 321
Nakladatelství: The bookish group

Chtěla pomoct duchovi... místo toho probudila kletbu.

Amelia Dupree od smrti svého bratra neviděla ženu v bílem. Zdá se, že její duch zmizel nadobro z lesů obklopujících městečko Asylum v Pensylvánii. Avšak jen do chvíle, kdy se do vedlejšího strašidelného domu patřícímu staré rodině MacAllisterům nastěhuje Charlie Blue. Charlie Amelii přitahuje a to i přesto, že si celé své dětství myslela, že je jeho babička čarodějnice. Avšak Amelie tuší, že Charlieho příjezd a návrat ženy v bílém mají něco společného.

Žena v bílém je duch uvězněný mezi světem živých a mrtvých. Při pomyšlení na to, že by jejího bratra mohl potkat stejný osud, se snaží udělat vše, co je potřeba, aby duchovi ženy pomohla a ona tak nalezla mír. Charlie souhlasí, že jí s tím pomůže.

Když jsou v řece Susquehanna nalezena těla utonulých Amelininých spolužaček, městečko Asylum si začne zvláštní a nevysvětlitelná úmrtí spojovat právě s Charlieho téměř načasovaným příjezdem. Postupem času Amelia s Charliem odhalují temnou historii města Asylum a zjišťují, že rozpoutali pradávné zlo, které musí zničit dřív, než ono zničí je.
Mezi současnými young adult knihami pravděpodobně nenalezneme nic převratného a nového. Avšak někdy stačí i staré dobré téma, jenž nacházíme v mnoha knihách okořeněné o zajímavou zápletku, postavy, které by bez problému mohly být i vašimi sousedy a spisovatele, který si umí pohrát se slovy a dodat tím příběhu nový rozměr. Mladá vycházející spisovatelka Jenny Adams Perinovic vsadila na jednoduchý mix duchů, magie a lásky, který k mému překvapení odmítlo hned několik amerických nakladatelstvích, až se knihu rozhodla vydat zcela sama.

Ačkoliv by snad každý čekal zcela typický příběh svého druhu, který lze již z první stránky odhalit, není tomu tak. A magic dark and bright není jednou z těch, které vás ničím nepřekvapí a které jen kopírují jiné knihy. Příběh je již od počátku velmi tajemný a někomu se může zdát až trochu pesimistický. Hlavní hrdinka si zažila pěkně ošklivou věc a už jen ta dokázala z atmosférou celého příběhu pěkně zamíchat. Mně tahle zvláštní atmosféra naprosto sedla. Dodává to knize něco navíc. Donutí vás to se do knihy začíst a začít zjišťovat, co vlastně v městě Asylum děje. Nemůžu ani říct, že by mi A magic dark and bright něco připomínala. Až tak jedinečná se mi zdá být.

Jiní, mnohdy i známější autoři, by si měli z Jenny Adams Perinovic vzít příklad a zapracovat na svých postavách. Postavy a jejich historie a minulost hrají snad tu největší roli a mnohdy mi tak chybí fakta, která by mě utvrdila v tom, že jde u skutečné postavy, které dokáží s dějem neskutečně zacloumat a ne jen jméno a příjmení a nic za ním. Ať už je řeč o hlavní hrdince Amelii, Charliem, nebo dalších nicméně velmi důležitých postavách, je vidět, že autorka pro svůj příběh vytvořila postavy, kterým doslova vdechla život. Každičký moment štěstí, utrpení, překvapení nebo strachu tak prožíváte společně s nimi.

Klíčem k úspěchu je beze sporu jednoduchá zápletka, kterou lze zcela správně pochopit až ve chvíli, kdy víte vše potřebné. Proto jsem ani já nebyla schopna ani trochu odhadnout, jak to celé ve výsledku dopadne. V průběhu děje narazíte na několik indicií, které vám ale v podstatě nic neprozradí, jen se nebudete chtít od knihy vzdálit ani na pár metrů. Tíha toho, že vlastně netušíte, oč běží, vás stejně jako mě jistě donutí přečíst knihu téměř za jeden jediný večer. Zapomenout nesmím ani na vyloženě děsivé momenty, kdy jsem se i já docela dost bála. Duchy mám ráda, ale na děsivé věci zrovna moc nejsem. Navíc jsem knihu četla večer a tak na mě působila ještě silněji.

Když se zpětně dívám na knihu, tak mi nejde do hlavy, proč tolik nakladatelství právě tuhle knihu odmítlo a co se jim na ní nelíbilo. Dle mého názoru je osvěžující a jiná. Lze se u ní smát i bát a téměř s jistotou jí nebudete chtít dát z ruky. Není potřeba se bát ani romantické části tohoto příběhu. Přestože v A magic dark and bright romance je, nejde vůbec o to hlavní a v podstatě se vůbec neřeší.

Pro mě je A magic dark and bright zatím tím nejlepším, co jsem za první dva měsíce nového roku přečetla a jsem dosti zvědavá, zdali jí v brzké době nějaká překoná či ne. Kniha vychází již v dubnu, takže všem z celého srdce doporučuji se po ní mrknout a dát jí šanci.

Za recenzní e-knihu děkuji serveru netgalley.com.