Recenze: Šepotání | Proč je havran jako psací stůl?

Název: Šepotání
Série: Šepotání #1
Autor: A. G. Howard
Překlad: Magdaléna Stárková
Datum vydání: 1. dubna 2015
Počet stran: 416

Alyssa slyší šepotání květin a hmyzu, je to dar, který připravil o rozum už její matku. Pocházejí totiž z rodiny Alice Liddelové, lépe známé coby Alenky z Říše divů, skutečné inspirace Lewise Carrolla, podle níž stvořil svůj proslulý fantaskní svět.

Když se matčin stav zhorší, nemůže Alyssa už svoje dědictví dál popírat a zjistí, že na těch fascinujících pohádkách, které zná z dětství, je pravdy víc, než by se mohlo zdát. Vydá se na útěk, který zavinila už kdysi dávno právě Alice. Trhlinou v zrcadle se dostane do Říše divů, jež je mnohem ponuřejší, než jak ji zná z knížek, a stáhne s sebou i svého nejlepšího kamaráda a tajnou lásku Zacha. Na druhé straně už na ně čeká podezřelý, ale svůdný Morpheus a provází je při jejich hledání. Ale dá se mu opravdu věřit?
Alenka v říši divů se již stala předlohou mnoha knih a to především young adult příběhů. Mladá autorka A. G. Howard se tak jednoho dne rozhodla, že i ona napíše příběh odehrávající se ve všemi známé Říši divů. Její debutová kniha sledující dobrodružstvích Alyssy - potomka původní Alenky v Říši divů, která se ocitne společně se svou tajnou láskou v samotné Říši divů, si získala po světe mnoho příznivců a nyní míří i k nám.

Už od chvíle, kdy tato kniha poprvé vyšla, jsem jí měla ve své čtečce, ale nikdy mě to k ní zas tak silně netáhlo. Pak se ale dostala na povrch informace o českém vydání a mně bylo jasné, že si jí nakonec přečtu ve svém rodném jazyce. Zatím jsem četla dvě knihy inspirované Alenkou a ty mne zcela nadchly. Z toho důvodu jsem doufala, že i Šepotání bude zajímavým čtivem.

Pravděpodobně jsem od Šepotání očekávala víc. Na rozdíl od ostatních blogerů mi dalo velkou práci prokousat se první polovinou, která byla jednoduše smrtelně nudná. Zvládla jsem se většinou pohnout dopředu maximálně o deset patnáct stránek a pak už začala ztrácet pozornost. Část knihy, která se odehrávala v našem běžném světě, holt pro mne nebyla tím pravým ořechovým.

S příchodem Říše divů jsem cítila, jakoby autorku psaní začalo najednou bavit mnohem více než předtím. Šepotání začalo být zajímavější, čtivější a dočkala jsem se i toho v co jsem původně doufala. Přesunutí děje do Říše divů knize velmi prospělo a říkám si proč se tak vlastně nestalo už dřív. Velká škoda je ale, že se A. G. Howard nezaměřila na samotnou podstatu příběhu a na to, co ještě mohla Říše divů knize nabídnout. Musím sice uznat, že každičká postava z původní Alenky v Říši divů působila opravdu děsivě a netradičně, ale nijak jsem si z toho nesedla na zadek.

Přednost dala totiž raději milostnému trojúhelníku, který podle mě stojí za starou belu. Nejen, že působí totálně naivně, ale hlavně knihu dosti zkazil. Samotná Alyssa je příběh sám o sobě, protože stupidnější postavu jsem jaktěživ neviděla. Nemluvě o jejím „racionálním uvažování“ a problému s důvěrou, protože je přeci zcela normální jednou Morfeovi nedůvěřovat, za pět vteřin už důvěřovat a tak stále dokolečka. Ano, jedno kolečko jí asi jasně chybí.

Do chvíle, než se na scéně objevil Morfeus, jsem to celé jakžtakž celé překousla, ale potom se z knihy stala fraška. Nemluvě o tom jak doslova úchylně se Morfeus choval a mluvil. Jediným světlým bodem byl pro mě Zach – snad ta nejracionálnější a nejnormálnější postava.

Nemějte mi to za zlé, opravdu jsem si chtěla tuhle knihu oblíbit, ale nešlo to. Neměla jsem na ní potřebné nervy. Kdyby mi bylo takových čtrnáct nebo patnáct let, tak si myslím, že bych byla celkem nadšená, ale teď jsem si nebyla schopna knihu užít a také doufala v brzký konec. Pro mě osobně je Šepotání jednou z nejhorších knih, kterou jsem v dlouhé době četla, ale mám za to, že každý v knize najde něco, co se mu bude líbit jako mně Zach. Nechci říkat, že jde o špatnou knihu, ale můj šálek kávy to rozhodně není. Posoudit to budete moci již 1. dubna, kdy kniha vychází.

Tímto bych ráda poděkovala nakladatelství CooBoo za zaslání recenzního e-výtisku této knihy.