Recenze: Unleashed | Z hrdinky fňuknou

Autor: Sophie Jordan
Datum vydání: 24. února 2015
Datum vydání v ČR: Chystá se
Počet stran: 368
Nakladatelství: Harper Teen

Davy se několik měsíců pokoušela vyrovnat s faktem, že je pozitivní na HTS (Homicidal Tendency Syndrome). Přísahala, že nedovolí, aby jí tato skutečnost změnila... a pak zabila muže.

Davy se musí rozhodnout zdali se na útěku bude řídit genem, který z lidí dělá chladnokrevné vrahy, nebo jestli se bude řídit svým srdcem a bojovat svou svobodu a práva. Ale s velkým potenciálem pro násilí ležícím hluboko pod povrchem neví, zdali může věřit sama sobě.

Uninvited neboli Nevítaní byla jednou z mých nejoblíbenějších knih loňského roku. Dokonce vyšla i v češtině u nakladatelství CooBoo. Pokud si pamatujete, tak proto ní neměla jediné křivé slovo a zcela se do ní zamilovala. Proto jsem na pokračování a zároveň závěrečný díl netrpělivě čekala celý rok. Možná jsem neměla mít až tak velká očekávání.

Děj knihy Unleashed je mnohem klidnější a celkově bez akce. Oproti Uninvited autorka hodně ubrala. Zaměřila se spíše na dialogy než na samotnou situaci, která hlavní hrdiny pronásleduje. To mně ani tak nevadilo, jelikož mám ráda autorčin styl psaní. Který je za každých okolností je čtivý a chytlavý. Překvapivě se kniha četla svižně a já si jí až na několik mínusů pořádně užila.

Vůbec jsem především netušila (nebo zapomněla), že se jedna o duologii. Měla jsem za to, že půjde o trilogii a myslela, že to je důvodem, proč je kniha slabší nežli první. Chvílemi jsem i přemýšlela, o čem asi bude závěrečný díl. Unleashed totiž ve většině děje absolutně nepřipomíná závěrečný díl. Přijde mi škoda, že Sophie Jordan přišla s něčím novým a zajímavým a pak to celé uťala a sbohem.

Nápad podzemního systému, ve kterém přežívají uprchlíci z táborů pro nositele vražedného genu, mi přišel geniální, ale odfláknutý a nedopracovaný. Tohle není nápad, se kterým lze přijít a skončit v jedné knize. Rozhodně by stálo za to, kdyby jej autorka rozpracovala do několika knih a vdechla mu život. Trochu mi to připomínalo Hunger games nebo Divergenci. V tomhle ohledu se mi Unleshed líbilo možná trochu více než Uninvited, ale jak říkám, potřebovalo by to ještě jednu knihu a zapracovat na tom.

Největším mínusem celého příběhu je Davy. Ačkoliv jsem si jí v minulé knize velmi oblíbila, teď mi dokázala, že hrdinkou s velkým H rozhodně není. Občas jsem jí chápala a nedivila se, že byla poměrně nedůvěřivá a odměřená. Přeci jen se z čisté rány ocitla na zcela novém místě plném neznámých lidí, ale i tak jsem doufala, že se časem otřepe a otevře. Omyl. Začala být mnohem protivnější a nesnesitelnější než kdy jindy. Tím nejnelogičtějším momentem byla chvíle, kdy se z vteřiny na vteřinu začala chovat absolutně jinak. Stalo se tak chvíli před tím, než se na scéně objevil epilog, takže mi to dávalo ten dojem, že autorka najednou zjistila, že by se už měl blížit konec a Davy byla stále ta nesnesitelná slepice.

Jako velká škoda mi přišlo to, že byla zcela vypuštěna situace s genem a jeho nositeli. Na začátku každé kapitoly se sice objevovaly například rozhovory vládním zmocnitelů, jenž řešili situaci ve Spojených státech, ale toť vše. Nic víc. Davy byla celou dobu v podzemí a řešila, jak se dostat pryč. V Uninvited mi gen a celá tato situace přišla originální a zajímavá, tak proč najednou od ní upustit? Je to velká škoda, příběh mohl být mnohem zajímavější. Navíc se ani neodhalilo co vlastně tuhle „nemoc“ způsobilo. Neví se prostě nic.

Pokud jste si v Uninvited oblíbili postavy jako je Sean, Gil a ostatní, moc se netěšte. Kromě jedné kapitoly na konci knihy v příběhu vůbec nevystupují. Na jednu stranu se divím proč. Proč autorka vytvořila postavy, které si plno čtenářů oblíbilo a pak nad nimi ani nemrkla? Na druhou stranu se objevil Caden - zcela nová postava asi vám nemusím říkat, jakou roli hraje. Jeho jsem si oblíbila z celé knihy nejvíce. Dost to celé na mě ale působilo tím dojmem, že se autorce už nelíbilo, co se událo v první knize a tak změnila, co se dalo. Lokaci, postavy a dodala milostný trojúhelník, který dosti pokulhával. Osobně mi to nevadilo, ale stále se tomu divím.

Unleashed není špatná kniha. Líbila se, bavila mě a byla tematicky zajímavé a čtivá. S Uninvited ale nemá téměř nic společného. Jakoby autorka spojila knihy dvou lehce podobných sérií. Jste-li tedy velkým fandou prvního dílu, neočekávejte něco ještě lepšího, jinak budete zklamání. Já jsem nejvíce zklamaná z toho, že již další kniha nebude. Tohle obvykle neříkám, ale v případě série Uninvited by byla potřeba.