Recenze: Cracked | Držte si klobouky... nebo spíše duše

Série: Soul eaters #1
Autor: Eliza Crewe
Datum vydání: 5. listopadu 2013
Počet stran: 327
Nakladatelství: Strange Chemistry

Seznamte se s Medou, která se živí lidmi.

Tedy, ne tak úplně. Živí se dušemi lidí, které si to zaslouží. Není to ale její vina. Mimo to, co může dělat jiného? Její matka byla zavražděna a sama Meda nezná jiného pojídače duší, který by jí pomohl pochopit v čem je tak jiná. Tak tomu alespoň bylo, dokud se na scéně neobjevili tři neznámí muži v oblecích.

Ti ovládají stejné schopnosti jako Meda, která má tak možnost konečně zjistit, kdo ve skutečnosti je. Problém? Tak trochu jí chtějí zabít. Dříve, než se o to však pokusí, je zachráněna křižáky - elitní tajnou skupinou, které se snaží svět očistit přesně od takových jako je Meda. To je její šance! Přidává se k nim a začíná si hrát na tu dobrou. Možná tak konečně zjistí, co za "druh" vlastně je.

Hrát si na babu s nepřáteli, dělat chůvičku náctiletému klukovi s hrdinským komplexem nebo se snažit být neustále o krok napřed před jednou velmi chytrou dívkou není jednoduché. Navíc Medu začíná přemáhat hlad.

Čím více se dozvídá, tím horší vše je. A zatímco odhaluje šokující tajemství týkající se její matky, své minulosti a svého osudu, zjišťuje, že .....no možná není tak špatná, jak si nejprve myslela.
Cracked jsem měla v hledáčku již pěknou chvíli a i přesto, že jsem si jí dokonce i pořídila, zůstala dosti dlouhou dobu nepřečtená. Kdykoliv jsem se rozhodovala, co dalšího číst, něco mi na anotaci nesedělo. To je trochu paradoxní, jelikož mě právě její anotace zprvu zaujala. Pokud vás tato kniha něčím láká, tak právě na anotaci nedejte. Ta, která je přímo na knize, je o mnoho stručnější a ději knihy se podobá jen okrajově. Obsah knihy je oproti obálce a anotaci díkybohu mnohem zajímavější.

"Relax," I whisper. "You're already dead."
Her eyes fill with tears and I roll mine. Ghosts.

Knihu, jejíž hlavní postava je v nitru dobrá, ale svou podstatou jednou z těch záporných, jsem ještě nečetla a divím se, že takových příběhů více není. Meda je nezávislá, sarkastická a neskutečně vtipná. Nejde o žádnou povrchní náctiletou holku. Život jí naučil, že pro někoho jako je ona nic jako šťastně až do smrti zkrátka není. Jenže situace se změnila a její život nabírá na obrátkách. U Cracked jsem tak byla doslova přikovaná a dychtivě hltala každou novou kapitolu. Jak styl, postavy, atmosféra tak i samotná zápletka, to vše mi zcela sedlo a já tak tuhle knihu po právu můžu označit jako jednu z mých nejoblíbenějších.

Autorka však pro svou sérii nezvolila nic netradičního nebo originálního. Vsadila na démony a (v podstatě) anděly. S tímto motivem a svou vlastní myšlenkou si však krásně pohrála a výsledek ani zdaleka nepřipomíná jiné klasické paranormální knihy. Osobně mě v příběhu zaujalo to, jak do něj Eliza Crewe zakomponovala rytíře kulatého stolu. Dohromady to totiž vůbec nepůsobilo lacině, ale naopak.

"Uri here was an 'uo-oh baby'."
"'Uh-oh baby'?" I ask.
"Yeah, you know, when the parents find out they're pregnant and they say 'uh-oh'."
"I'm not an 'uh-oh baby'," Uri says. "I asked my dad and he said I was more like an 'oh-shit'."

Skvělé jsou také vedlejší postavy, které si nešlo nezamilovat. Chi, Uri a Jess. Tito tři přátelé se přes noc staly součástí Medina života a bez nich by už nic nebylo takové, jaké by si Meda přála. Dříve o přátelé nestála, ale nyní by za ně položila život. Právě Jess jsem si oblíbila ze všech nejvíce. Někdo by řekl, že je nepříjemná a neustále negativně naladěná, ale právě to se mi na ní líbilo. V kontextu s příběhem to bylo tak trochu to pravé ořechové.

Cracked se mi tak moc zalíbila, že jsem jí jako jedné z mála letos dala pět hvězdiček. Zcela si je zaslouží. Vůbec by mi nevadilo, kdyby kniha měl třeba tisíc stran. Četlo se to skvěle, zápletka i postavy na jedničku a vše ostatní jednoduše perfektní. Nemám co vytknout. Opravdu knihu nesuďte podle anotace. Ta vám ani trochu nenapoví, jak skvělá a hlavně vtipná kniha je.

I read the plaque. "St. Christopher's scull?"
"Yeah, it's pretty cool. It works kind of like an iPad permanently set to Google Earth."
"Except it's a scull."