Recenze: Insanity | We are all mad here

Název: Insanity
Série: Mad in Wonderland #1
Autor: Cameron Jace
Datum vydání: 19. prosince 2013
Počet stran: 254
Nakladatelství: CreateSpace

Poté, co omylem zabije celou svou třídu, se Alice Wonder stává pacientem Radcliffova ústavu pro choromyslné. Nikdo o jejím šílenství nepochybuje. Pouze jeden - vodní dýmku kouřící profesor o tom není přesvědčený. Věří, že dokáže prokázat její duševní zdraví dekódováním obrazů a fotek Lewise Carrolla a najít pravou Říši divů.  Profesor Caterpillar proto přesvědčuje ústav o tom, že Alice dokáže zachránit lidské životy a chytit příšery z Říše divů, které se převtělily do současných zločinců.

Alice tak vede dvojí život. Přes den je pouhá Oxfordská studentka, v noci však šílená pacientka ústavu pro choromyslné. Hranice mezi rozumem a šílenstvím se navíc zužuje, když se setkává s Jackem Diamondem - arogantním vysokoškolákem, který se domnívá, že věda nemá pointu ve smyslu, ale v nesmyslu.
Původně jsem bylo ohledně téhle knihy tak trochu skeptická. Šlo o mojí první knihu inspirovanou knihou Alenka v říši divů a netušila jsem co očekávat. Proto jsem raději neočekávala nic. Do téhle docela krátké knihy jsem se tak pustila zvolna a lehounce a postupem času si mě příběh a jeho postavy kompletně získaly. Nakonec jsem nevěděla, jestli je blázen hlavní hrdinka Alice, ostatní postavy, autor nebo vlastně já.

"I can't go back to yesterday,
because I was a different person then."

Nestačila jsem se divit, jak moc je kniha čtivá. Autorův styl psaní je velmi odlišný od ostatních a má takový velmi záhadný nádech. Nikdy tak nevíte, na čem ve skutečnosti jste. Nevíte, zdali to, co čtete se hrdince opravdu děje nebo jestli to je pouze její bláznivá fantazie. Vážně tleskám.

Nestačila jsem se ani divit, jak dokonale dokázal do svého příběhu zakomponovat Lewise Carrolla, jeho dílo a život a jednotlivé postavy z originální knihy. To všechno navíc okořenit o chvílemi děsivou a neuvěřitelně jedinečnou atmosféru. Z původních monster z Říše divů ve svém příběhu udělal novodobé zločince, zloděje, nájemné vrahy či zkorumpované členy britské vlády. Rozhodně něco, co se vyplatí si přečíst.

"This is insane. You are insane."
"See, that's why I need a Certificate of insanity."

Přestože je hlavní hrdinka Alice blázen, myslelo jí to dokonale a na hledání vraha to bylo nejideálnější. Nedokáži si představit dokonalejší a vtipnější postavu, než je Alice. Užívala jsem si doslova každou stránku a královsky se u toho nasmála. Musela jsem si poznamenat minimálně tucet hlášek, která byly absolutně parádní a na místě. Kombinace vtipu a bláznovství je v tomto případě klíčem k úspěchu.

Během četby stoprocentně neuhádnete další krok kohokoliv z postav. Insanity je tak perfektně zamotaný, ale zároveň tajuplný a čtivý příběh, že se nebudete moci dočkat, až zjistíte pravdu. Ta je však skryta velmi hluboko. Věřte mi, že bláznivější a skvělejší knihu jen tak nenaleznete. Závěr váš navíc zanechá na vážkách a bude vás nutit ihned sáhnout po pokračování nesoucí jméno Figment

"She is cuckoo in the head. Loony in the toony. Nana banana."