Recenze: Red Queen | Jen červená to může být

Název: Red queen
Série: Red queen #1
Autor: Victoria Aveyard
Datum vydání: 10. února 2015
Počet stran: 320
Nakladatelství: Harper Teen

Chudobou zasaženi rudokrevní žijí pod nadvládou Stříbrných - elitních bojovníků s nadpřirozenými schopnostmi. Pro sedmnáctiletou chudou dívku Mare Barrow se ale asi nikdy nezmění to, že patří právě mezi ty rudokrevné.

Mare pracuje v paláci Stříbných, v městě, které nenávidí. Rychle nicméně zjišťuje, že přesto, že jí v žilách koluje červená krev, ovládá smrtící sílu. Taková, která je pro Stříbrné hrozbou a která by mohla zničit jejich nadvládu.

Moc ale představuje nebezpečnou hru. Kdo v tomto světě rozděleném krví vyhraje?

Red queen je další z těch knih, o kterých se v zahraničí začalo ve velkém mluvit. Za velkou část propagace se navíc zasloužili mí oblíbené booktubeři, kterým se holt vždy podaří mě na knihu dokonale nalákat. Kdykoliv kniha obsahuje fantasy příběh s královstvím, princi a princeznami (ačkoliv to může znít divně), vždy vím, že jde o něco přesně pro mě. Victoria Aveyard ale nenapsala žádnou pohádkovou a milou knihu, Red queen je plná intrik, skrytých tajemstvích a podlých lidí, kteří to hlavní hrdince určitě neulehčí.

Fungování světa na základě typu krve mi přijde geniální. Působí to velmi originálně a jedinečně a rozhodně se nestane, že by vám kniha připomínala jinou. Zpočátku jsem sice byla zmatená a nedokázala se tak dobře v příběhu orientovat, ale už po chvilce bylo vše jasnější. A přestože první polovina kniha se nedá popsat jako akční či napínavá, není nudná. Hlavní hrdinka Mare se v té době seznamuje s velkou spoustou postav a skryté intriky se pomalu začínají dostávat na povrch.

Kromě samotné červené a stříbrné krve, která hraje v Red queen zásadní roli, se velmi zalíbilo, jakým způsobem autorka svůj svět vykreslila. Přestože jde (alespoň v to věřím) o fantasy svět, lze v něm naleznout i prvky z toho našeho - elektřinu, obrovské obrazovky ala billboardy nebo třeba veřejnou dopravu. Čtenář tak začíná pochybovat, zdali se opravdu jedná o fantasy nebo jestli Red queen není ve skutečnosti postapokalyptický příběh. To se ale jen tak nedozvíme.

Naprosto fenomenální jsou postavy. Až už ty kladné nebo záporné, všechny postavy jsou do posledního detailu vykreslené a propracované. Hlavní hrdinka Mare Barrow prošla během knihy obrovskou proměnou. Z obyčejné chudé dívky mající nic se stala sice falešnou, ale princeznou, žijící v paláci, mající služebné a nejluxusnější šaty. Přestože jí ale jeden okamžik kompletně změnil život, zůstala svá a nenechala se ovlivnit.

Zmínit musím i dva prince Cala a Mavena. Oblíbila jsem si totiž oba dva najednou a bylo tak pro mě dosti těžké fandit jednomu z nich o něco víc. Oba měli něco do sebe. Přestože se tak v knize objevil milostný trojúhelník, moc se vlastně ani neřešil a tudíž se z knihy nestala žádná telenovela. Postupem času jsem začala jednoho z nich preferovat, ale na to autorka pravděpodobně sázela už předem.

Red queen je pro mě bez pochyby jednou z nejlepších knih letošního roku. Takový zvrat, který autorka pro své čtenáře připravila, byl tak šokující, až jsem si to onu stranu musela číst několikrát. Ještě stále tomu nemohu uvěřit. Sice jsem věděla, že něco velkého má přijít, ale i tak mě to kompletně odrovnalo. Na to, že jde o autorčinu debutovou knihu, jde o něco famózního. Nedivím se tak, že je kniha už dva měsíce po vydání přeložena hned do několika jazyků.