Proč číst e-knihy? | Čtečkaton

Je tu můj první tématický článek v rámci týdenního čtečkatonu (více zde) o tom, proč číst e-knihy. Nejprve bych vám ale nejprve pověděla příběh toho, jak jsem se já dostala k e-kniham a jaký jsem na ně měla dříve názor.


Před lety, kdy jsem s e-knihami neměla ještě žádné zkušenosti, jsem věřila v to, že se nikdy neuchytí. Proč by někdo dobrovolně vyměnil fyzické knihy za elektronické? To jsem prostě nechápala. Navíc mi přišlo naprosto zbytečné si kupovat knihy, na které si asi nemohu sáhnout. Pak ale přišla doba, kdy si blogeři začali jeden po druhém pořizovat čtečky. Vídat jsem je začala i venku a hlavně ve veřejné dopravě. Přiznávám se, že jsem tak trochu chtěla mít to, co ostatní a řekla si o čtečku k devatenáctým narozeninám. Moc knih jsem se na ní ale první rok nečetla.

Pořádně jsem s tím začala až s knihami v angličtině. Od loňského roku tak z asi osmdesáti procent čtu e-knihy. Proč? Tak nějak totiž přecházím na knihy v angličtině. Za měsíc tak přečtu maximálně 1 až dvě v češtině a kolem deseti v angličtině. Zpět ale k elektronickým knihám. Během těch dvou let mi čtečka a e-knihy (a Amazon) opravdu přirostly k srdci. Mají totiž hned několik výhod. 

  1. E-knihy jsou levnější - Od té doby, co se snažím šetřit a nekupovat si zbytečně moc knih, kupuji víc e-knih na Amazonu. Stojí totiž zlomek ceny za papírovou verzi. Když se mi kniha nelíbí, tak její koupi až tak nelituji. Raději zaplatím 5 dolarů za e-book než třeba 10 za paperback, který mě nakonec vůbec neoslní.

  2. E-knih můžete mít ve čtečce stovky - Nerada v kabelce nosím knihy. Bojím se, že se jí v ní ohnout nebo jinak poškodí rohy a hřbet. Raději si vezmu čtečku. Navíc, když se mi jedna kniha nelíbí, přepnu na jinou. Easy peasy. 

  3. Elektronická kniha nic neváží - Neberu-li v potaz samotnou čtečku, nedá se tak e-kniha s klasickou knihou vůbec rovnat. Můžu mít v ruce čtečku se třemi stovkami knih a stejně bude vždy lehčí než jakákoliv jiná kniha. Na cestování ideální.

  4. E-knihu máte k dispozici ihned - Není třeba čekat, až vám jí Česká pošta doručí. Stačí mít wifi nebo alespoň USB kabel. Ušetříte i za poštovné. 

  5. Nepotřebujte záložku ani lepítka - Stejné funkce totiž čtečka nabízí. Sama mám nejraději (u kindlu) highlights. Oblíbené pasáže si tak jednoduše a rychle zvýrazním a ty se mi následně uloží do samostatného souboru. 

  6. Šetříte stromy - Ačkoliv si myslím, že to až takový vliv nemá (nebo se mýlím?), čtením e-knih vlastně šetříte papír. 

  7. Některé e-knihy jsou zdarma - Pokud se podíváte třeba na Amazon nebo český martinus.cz, zjistíte, že starší knihy a převážně klasiky jsou dostupné zdarma. To zní dobře. 

  8. E-knihu si můžete přizpůsobit - Změnit písmo nebo velikost? To u čteček není problém. Nově už je běžné si i přizpůsobit podsvícení přesně podle svých potřeb.

  9. E-kniha si nikdy nezlomí hřbet - Nebo si nepoláme rohy. Občas, když si koupím fyzickou knihu a vááážně si jí nechci zníčit, tak si jí přečtu v e-formě. Ano, zní to asi trochu divně, ale někdy to tak dělám. Koho z vás nenaštve, když se kniha poškodí?

  10. Elektronické knihy se čtou rychleji - No, dobře. Tohle je trochu subjektivní. Já to tak ale mám. E-knihu přečtu mnohem rychleji než papírovou knihu. Asi to bude tím, že fyzicky nevidím počet stran a nemám možnost neustále sledovat, jak moc jsem se v čtení posunula.
Přesto vše ale e-knihy ty klasické nikdy nepřekonají. Hlavně tu jejich vůni a pocit, když si mohu dát novou knížku na poličku knihovny a koukat na ní. 

Lucie

Knihomolka, studentka, milovnice kávy, seriálů a cestování.

Žádné komentáře:

Okomentovat