Recenze: První dojmy | Kdo napsal Pýchu a předsudek?

Název: První dojmy
Autor: Charlie Lovett
Překlad: Věra Klásková
Datum vydání: Červen 2015
Počet stran: 344
Nakladatelství: Paseka

„Ukradla Jane Austenová nápad na Pýchu a předsudek?“ Přesně taková otázka pronásleduje milovnici knih Sophii Collingwoodovou. Čerstvá absolventka Oxfordu si najde práci v jednom londýnském antikvariátu a brzy ji zaskočí zvláštní poptávka, když v jediný den do obchodu zavolají dva různí zákazníci a chtějí vzácný svazek alegorií z 18. století.

Jejich autorem je Richard Mansfield, spisovatel a kněz, který se před více než dvěma stoletími spřátelil v jihoanglickém Hampshire s mladou Jane Austenovou a stal se prvním čtenářem jejích literárních pokusů. Neobvyklá žádost přivede Sophii na stopu tajemství, jak to vlastně bylo s původem slavné Pýchy a předsudku – a současně před ní otevře otázku milostné volby mezi dvěma nápadníky. Podobně jako v úspěšném Dobrodružství milovníka knih vypráví Charlie Lovett úchvatný příběh o lásce a literárních záhadách, který si vychutnají nejen obdivovatelé a obdivovatelky Jane Austenové, ale všichni ti, kdo propadli vášni zvané čtení.
O této knize nebo jejím autorovi jsem až donedávna neslyšela. Udělalo mi tak velkou radost, když jsem zjistila, že právě kniha pojednávající o knihách, Jane Austenová a pojící minulost se současností existuje a že vyšla i v češtině. Od příběhu jsem zpočátku nic zvlášť nečekala, avšak ihned po rozečtení jsem se od knihy již nehnula. Přečetla jsem jí za jeden den s doslova otevřenou pusou.

Po celou dobu jsem obdivovala autorovo nadšení pro knihy a literaturu jako takovou. Bylo cítit, že jde o jeho velkou vášeň, kterou musel převést na papír. Za zmínku stojí i jeho vytříbený a nádherný styl psaní, který mě doslova okouzlil. Už na první pohled je znát, že jde o opravdu velkého čtenáře, který stejně jako jeho postavy propadají kouzlu starých knih. Musím proto pochválit i překladatelku, protože ačkoliv neznám originál, česká verze se četla jedna báseň a byla jednoduše fenomenální.

Hlavní hrdinka Sophie je správný knihomol. Pracuje v antikvariátu a ze srdce miluje Jane Austenovou. Vlastně jakoukoliv knihu. Sophie ale nikdy nevěřila, že zrovna jedna kniha může pro celý svět znamenat tolik, jako ta, kterou právě hledá a i jí samotné změnit život. První dojmy sledují její cestu za tajemnou knihou, která by mohla dosvědčit, že Jane Austenová námět pro Pýchu a předsudek kdysi dávno ukradla. Tomu ale Sophie odmítá věřit.

O Jane Austenové se v této knize nejen, že mluví, ale samo hraje velkou roli. Polovina knihy je totiž vyprávěna z jejího úhlu pohledu a čtenář tak odhaluje něco málo z jejího života a z tvoření jejich děl. Zároveň zjišťuje pravdu o tom, kdo ve skutečnosti první přišel s nápadem na knihu Pýcha a předsudek. Na druhou stranu, ne vše je pravda. Samotnou zápletku si autor vymyslel, ale jinak se opírá na skutečnosti. Dokud jsem si nepřečetla závěr, tak jsem ani netušila, že jde částečně o fikci. Vše bylo do sebe věrohodně zakomponováno.

Ačkoliv První dojmy na první pohled působí jako klasický román, lze v něm nalézt i detektivní, mysteriózní, romantické a samozřejmě historické prvky. Nechybí napětí, tajemství a velké množství akce. Díky tomu se u knihy nelze nudit. Autor dokázal vždy v ten pravý čas přijít s informací, které vše změnila a o to více podnítila mé čtení. Úplně mám teď chuť si přečíst víc knih od Jane Austenové.

První dojmy jsou důkazem toho, že i spisovatel může mít v oblibě Jane Austenovou a jeho mužské postavy také. Kniha je pro mě velkým překvapením a o to větším objevem. Chalieho Lovetta mám teď v hledáčku a rozhodně se porozhlédnu po jeho dalších knihách.

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Paseka.