Recenze: These broken stars | Vesmírný Titanic

Název: These broken stars
Série: Starbound #1
Autor: Amie Kaufman & Meagan Spooner
Datum vydání: 10. prosince 2013
Počet stran: 374
Nakladatelství: Disney Hyperion

Luxusní vesmírná loď Icarus náhle klesne z hyperprostoru na nejbližší planetu. Lilac LaRouxová a Tarver Merendsen přežijí jako jediní. Lilac je dcerou nejbohatšího muže ve vesmíru, Tarver - cynický válečný hrdina pohází z ničeho. Společně cestují opuštěným a děsivým terénem a hledají pomoc. Vše se změní ve chvíli, kdy odhalí pravdu.

Tři světy, tři milostné příběhy, jeden nepřítel.

Této vesmírné trilogii jsem se z nějakého prazvláštního důvodu dlouhou dobu vyhýbala. Příběhy odehrávající ve vesmíru mě asi až tak nepřitahují jako třeba fantasy nebo paranormální knihy. Před nedávnem jsem knihu přeci jen otevřela a zjistila, že to celé není vůbec špatné a že prostředí vesmíru mi nijak zvlášť nevadí. Ba naopak jsem jej ocenila. S chutí jsem se do knihy začetla.

“Or I'm dead, and I've ended up in hell after all, and it's an escape pod with Lilac LaRoux.”

These broken stars vypráví příběh bohaté Lilac a válečného hrdiny Tarvera. Styl psaní obou spisovatelek mi přišel opravdu velmi podobný a tak ještě teď nedokáži odhadnout, která z nich se ujala kapitol z pohledu Lilac a která z pohledu Tarvera. Ať už je to jak chce, působilo to na mě velmi jednotně a uceleně. Mezi jednotlivými kapitolami jsem tak neviděla žádné výrazné rozdíly a kniha se proto četla jedna báseň. Přesto ale preferuji kapitoly psané právě z pohledu Tarvera a to proto, že jsem si ho oblíbila výrazně více než Lilac.

Od knihy jsem rozhodně nečekala to, že si jí až tak oblíbím. Pouštěla jsem se do ní bez jakéhokoliv očekávání. Děj knihy si mě ale ihned získal. Hlavně tím, že se autorka vyhnula zbytečnému popisování situace, vesmíru a postav a místo toho se rovnou pustila do akce. Nudné a táhnoucí se začátky jsou u mě kámen úrazu. Zároveň se mi paradoxně velmi líbilo vykreslení vesmíru, vesmírných lodí a tajemných planet.

První, co mě v souvislosti s knihou napadlo, bylo, že je to takový vesmírný Titanic. Vesmírná loď, ztroskotání, dva lidé ze zcela odlišných poměrů. Právě vztah mezi Lilac a Tarverem je zpočátku plný předsudků, ale maličkými krůčky se mění v přátelství a později v něco víc. Nesetkala jsem se ještě s knihou, která by skrývala tak reálně vykreslený vztah bez jakýchkoliv klišé.

“For a moment the image before us is frozen: our world, our lives, reduced to a handful broken stars half lost in uncharted space."

Romantika ale není to, oč v knize běží. O to víc se autorky zaměřily na prvky dobrodružství, tajemství a opravdového nebezpečí. To, co na mě čekalo právě v druhé polovině knihy, překonalo vše. Bylo to epické! Nezbývalo mi nic jiného než číst doslova s otevřenou pusou. V knize se sice objevil moment, kdy jsem nic nechápala a říkala si, že je to už trochu divné a přehnané, ale s poslední stranou čtenář vše pochopí a uvědomí si, co dokonalého Meaghan Spooner a Amie Kaufman stvořily. Lepší dějový twist budete hledat marně.