Recenze: Nepoučitelná | Co se skrývá pod slupkou učitele?

Název: Nepoučitelná
Autor: Leah Raeder
Překlad: Petra Jelínková
Datum vydání: 24. července 2015
Počet stran: 312
Nakladatelství: Beta

Osmnáctiletá Maise pochází z neúplné a nefunkční rodiny a musí řešit spoustu problémů. Není tedy divu, že si připadá vyzrálejší než její vrstevníci a táhne ji to do světa dospělých. Do jednoho ze starších mužů, v jejichž náruči hledá o prázdninách rozptýlení, se nečekaně zamiluje a ocitá se na bláznivé horské dráze touhy a nebezpečí. Evan je totiž její učitel na střední… Láká je oba jen zakázané ovoce, nebo se mezi nimi rodí opravdová láska? A dá se to vůbec poznat, když se řítíte do neznáma volným pádem?
Knihy týkající se vztahu mezi učitelem a studentkou mám v oblibě. Je to něco jiného, kontroverzního a zároveň čtivého. Do rukou se mi jich dostalo již několik – Život jedna báseň, Easy, Losing it, Vampýrská akademie. Za zmínku stojí i Pretty little liars. Všechny zmíněné knihy (a jeden seriál) se mi moc líbily a proto jsem sáhla i po Nepoučitelné. Zajímalo mě, zdali to bude ten klasický stereotypní příběh jako v již zmíněných knihách, nebo jestli se bude v něčem lišit.

Na jednu stranu se stereotypní byl, ale na tu druhou v sobě skrýval i něco nového a nečekaného. Zprvu jsem z příběhu moc nadšená nebyla. Leah Raeder sice píše opravdu krásně, ale příběh mi zrovna neseděl. Nepřirostl mi k srdci. To samé platí i o postavách. Ty by si zasloužily trochu propracovanosti. Krátce na to, jsem nicméně zjistila, že si nepoučitelnou užívám mnohem víc a že knihu začínám mít ráda. Po několika klišoidních a nepřekvapujících momentech totiž přišlo i to, na co jsem v podobných knihách ještě nenarazila. Hned mě to celé začalo bavit víc.

Vztah mezi Maise a Evanem byl rozhodně zajímavý. Vzájemnou chemii nepotlačovali a nesnažili se bránit svým citům. Nebo tedy trochu ano, ale bylo to k ničemu. Tohle je první věc, která mě překvapila. Obvykle se totiž setkáváme s opakem. Nepoučitelná je tak trochu jiný pohled na vztah učitel/studentka. Avšak místy mi celý ten románek přišel přehnaný.

Jak jsem se již zmínila, tak dle mého názoru nebyly postavy zrovna tím nejpovedenějším prvkem příběhu. Ani Maise ani Evan mě nezaujali a bylo tak těžké se do nich vcítit. Necítila jsem z nich skutečnost a reálnost. Zajímavostí je však Evanův život. V Nepoučitelné je totiž i on tím, kdo skrývá tajemství a upřímně bych si nic takové netipla. Je normální, že v new adult knihách má vždy postava jistá tajemství. Ona jich Maise pár má, ale to, že i něco tak velkého bude skrývat i Evan, bylo vážně nečekané.

Kromě těhle dvou se v knize příliš postav nevyskytlo. Za zmínku stojí jen Maisin kamarád ze školy Wesley. O něm jsem si ale nedokázala udělat obrázek. Občas mě štval, pak měl zase světlé momenty, pak udělal pro změnu nějakou kravinu a tak stále dokola.

Nepoučitelná není ani klasická new adult kniha ani klasická romantická kniha. Tak nějak jí vlastně ani nedokáži popsat. Nepoučitelná by se mi mnohem víc, kdyby do ní autorka vložila více úsilí a zapracovala na postavách, které podle mě trochu strádají. Kniha by pak bylo jistě více reálná a emotivní. Samotná zápletka se mi moc líbila, ale pořád to nebylo ono. Mojí snad nejoblíbenější částí knihy je samotný závěr. Nečekejte žádný přehnaný happy end ani nic, z čeho by vám vytryskly slzy, spíše jednoduché, ale spíše příjemné a otevřené zakončení. Konec knihy je doslova třešničkou na dortu.

Za recenzní e-knihu děkuji www.palmknihy.cz.