Recenze: Alive

Co byste dělali vy, kdyby jste se probudili v rakvi, bez jediné vzpomínky, bez toho, abyste znali své jméno a na  zcela neznámém místě, ze kterého prakticky není úniku? Já se přiznám, že ze by ze mě žádná hrdinka ala Katniss nebyla. To ale neznamená, že by mě právě takovýhle příběh v knižní podobě nezajímal. Právě, že ano. Tak trochu jsem doufala v něco na způsob Labyrintu, kde až do samotného konce nevíte, co se vlastně děje. Alive je ještě lepší a překvapivější.

V první řadě je ale nejlepší o knize nevědět příliš mnoho. Sama jsem si kompletní anotaci přečetla až po knize a musím uznat, že sice příliš informací nevyspoileruje, ale přesto se tam najde pár detailů, které by tam být nemusely. U Alive není jasné, o čem vlastně kniha je, kde se odehrává, kdy se odehrává, kdo jsou hlavní postavy a vlastně ani není znám žánr příběhu (kromě toho, že se jedná o young adult). Tohle vše se čtenář dozvídá až na samém konci knihy a věřte mi, že je to vskutku překvapivé.
“If you run, your enemy will hunt you. Kill your enemy, and you are forever free.”
Hlavní hrdinka Em se probouzí ve zcela neznámém malém prostoru poté, co se jí něco pokusí zabít. Přestože se jí zmocňuje panika, nezbývá nic jiného, než se dostat ven, ať už je kdekoliv. Zanedlouho zjišťuje, že byla zavřená ve schránce podobné rakvi a také to, že není sama. Kolem ní se nachází množství dalších ještě neotevřených schránek. S ostatními přeživšími se později snaží dostat z toho zvláštního a děsivého místa. Během toho musí společně přijít pravdě na kloub. Kde jsou, co se na tomhle místě stalo, co se stalo lidem, jejichž ostatky nacházejí vše kolem a především, jak se dostat domů.

Alive není zrovna tenká kniha a i přesto jsem jí byla schopna přelouskat za jedno odpoledne. Je to příběh, který vás chytne už na začátku a následně je velmi těžké jej odložit. Nespočet záhad, tajemství a roztržek mezi postavami doslova nutí číst a nepřestávat. Sama jsem byla překvapená, jak moc mě Siglerova kniha bavila a jak moc jsem chtěla přijít na to, co se děje.

Přestože byl pro mě Scott Sigler až do nedávna zcela neznámý autor, teď mám chuť si přečíst snad vše, co kdy napsal. Jeho opravdu jedinečné nadání pro vymyšlení příběhu, který nemá obdoby, je obdivuhodné. Bavilo mě každičké slovo, strach postav, který byl z knihy cítit, napínavost, prostě vše. Po velmi dlouhé době jsem nepřeskakovala věty či odstavce, jak mám ve zvyku, když mě kniha nebaví.
“Don't base reality on what you have seen when you have seen very little.”
Když už teď vím, co je Alive vlastně zač, tak jsem o to více ráda, že jsem se do tohoto neskutečně podmanivého a děsivého příběhu pustila. Ani zdaleka jsem neodhadla směr, kterým se Alive odvíjelo. Překvapila mě zápletka, se kterou jsem se myslím už v nějaké knize setkala, ale ne s tak dobře propracovanou. Překvapil mě i samotný žánr. Na ten jsem ani zdaleka nepomyslela. Překvapilo mě velké množství věcí a co není vůbec překvapivé, je to, že Alive vřele doporučuji prakticky všem. Podobnou knihu jen tak někde nenajdete.

Název: Alive
Série: The generations trilogy #1
Autor: Scott Sigler