Sůl moře

10/06/2016


Ruta Sepetys je bohyně! Touto knihou mi opět dokázala, že si dokážu zamilovat knihu, u které bych nevěřila, že mne dokáže tolika zaujmout. Z jejích knih jsem četla Potrhaná křídla a ta jsou naprosto famózní. Navíc se ještě nestalo, abych na Rutu slyšela něco jiného než samou chválu. Nad solí moře jsem proto přemýšlela už v angličtině, ale rozhodla se pro skvělý český překlad. 

Ocitáme v roce 1945, tisíce lidí opouští své domovy ve Východním Prusku a okolních státech a jejich cílem je dostat se ve zdraví do přístavu a odplout na lodi pryč. Napjatá situace spojuje dohromady čtyři mladé lidi - Joanu, Emilii, Floriana a Alfreda. Jen těžko byste hledali rozdílnější jedince, než jsou právě oni. Sůl moře ale dokazuje to, že v tak strašné době, jako je válka, je zcela jedno odkud jste nebo jaké je váš jazyk. 

Sůl moře je silně založená na lidech a jejich příbězích. Prostředí druhé světové války tomu jen dodává o to drastičtější, reálnější a smutnější atmosféru. Příběh vypráví všechny čtyři hlavní postavy prostřednictvím velice krátkých kapitol, které zaručují, že vám stránky budou jen mizet pod rukami. Po určité době se všichni setkávají tváří v tvář a to hlavní teprve začíná. Jde o boj o přežití. 

Osobně se mi líbila více až druhá polovina knihy, kdy se skupinka dostala na palubu lodě Wilhelm Gusttloff a kdy se následně loď potopila. Tato část na mne neskutečně zapůsobila. Že bych u knihy brečela, to zas ne. Natolik jsem se s postavami nesžila. Spíše jsem si u četby připadala, jako bych se propadla do učebnice dějepisu a nebo použila stroj času a vlastníma očima sledovala jednu z největších tragédií.

V tomto příběhu snad ani nejde si neoblíbit nějakou postavu. Při odhalování jejich příběhů a tajemství na vás dýchne realita toho všeho, co se tehdy dělo a nezbývá nic jiného, než si jen představovat, čím vším museli procházet a v závěru je za to obdivovat. 

Ohromně se mi líbí to, že se Ruta Sepetys zaměřila na tu část dějin, kterou zná jen málokdo. Obrovská spousta lidí považuje Titanic za to největší lodní neštěstí, avšak kolik lidí zemřelo v roce 1945 ve vodách Baltského moře, se s Titanikem nedá vůbec rovnat. Přesto ale mnozí o potopení Wilhelma Gustloffa a ostatních lodí, které se zúčastnili evakuace, nikdy neslyšeli. 

Ruta je ale opravdu bohyně. To, jak dokáže člověka svými příběhy pohltit, je obdivuhodné. Navíc mě ohromně překvapilo, kolik práce a úsilí jí dalo knihu napsat. Když jsem na konci četla úsek s popisem toho, co pro tuto knihu udělala a zjistila, kolik lidí oslovila nebo která místa osobně navštívila, tak jsem se nestačila divit.

Za recenzní výtisk tímto děkuji nakladatelství CooBoo

Název: Sůl moře
Série: Samostatná kniha
Autor: Ruta Sepetys
Datum vydání: 19. září 2016
Počet stran: 352

You Might Also Like

0 komentářů