Illuminae

12/06/2016


Kdyby Goodreads udělovalo cenu také v kategorii "nejkreativnější kniha roku", vsadila bych ruku do ohně za to, že by jí vyhrálo Illuminae. Tuhle knížku jsem si šetřila a čekala na český překlad, který je mimochodem fantastický, a to čekání se vyplatilo. Nebude to znít vůbec přehnaně, když řeknu, že jsem se s podobnou knihou ještě nesetkala. Nejsem úplně ten největší fanda takovýchto vesmírných sci-fi knih, jenže každý, na koho jsem narazila, si Illuminae vychvaloval až do nebes a tak na ní asi něco bude. A fakt, že je. 

Kniha vznikla jako spolupráce dvou velmi známých autorů Amie Kaufman a Jaye Kristoffa. Nejen mě jistě zaujme svým dokonalým a originálním provedením. Nečekejte jen obyčejný text. Illuminae představuje jakousi tajnou složku plnou rozhovorů, výpovědí, hlášení, nákresů lodí, deníkových zápisů nebo třeba přepisů toho, co si SPIRO "myslí" a dělá. Ačkoliv je to tedy celkem tlustá kniha, tak se jí díky tomuto formátu rychle prokoušete a budete se bavit.

Dostáváme se do roku 2575, kdy několik obrovských korporací vede téměř vesmírnou válku. Jednu z nich - BeiTech však nedrží nic zpět a tak ničí celou planetu Kerenza. Několik lodí sice zachrání spoustu civilistů, ale tím to nekončí. BeiTech se vrací, objevuje se vražedná nemoc a ještě vražednější umělá inteligence. Osud všech přeživších zcela možná spočívá v rukou dvou odvážných mladých lidí - Kady a Ezry. 


Příběh knihy je složitý a jsem proto ráda, že jsem se nepouštěla do anglického originálu. Myslím, že bych byla totálně ztracená v celé té vesmírné terminologii. Zpočátku jsem se ani v češtině neorientovala. Za třetinou knihy se vše zlepšilo, ale stejnak jsem se lehce nudila. Některé části knihy jako jsou výpovědi a rozhovory mi nepřišly ničím zajímavé a jistě bych se bez nich obešla. Až při posledních dvě stě stranách mě dostihl ten wow efekt a díky bohu přečkal až do konce. 

Určitě nečekejte romantický příběh. Ačkoliv jsou Kady a Ezra hlavními hrdiny, alespoň ve třetině knihy vůbec nefigurují. Záchrana lidí a zničení SPIRA a BeiTechu jsou pochopitelně prioritami. Možná vás stejně jako mě neskutečně zaujme SPIRO. Tahle umělá inteligence je představována jako zlo, ale popravdě s ním (tím) byla sranda a děj pořádně rozproudil. 

Nejen SPIRO ale i veškeré událostí, místa i postavy působili opravdu věrohodně a skutečně. Dopomáhalo tomu i to, že se autoři opravdu nedrželi zpátky. Smrt totiž provázela knihu od začátku až do konce. George R. R. Martin možná ve svých knihách zabil stovky postav, Amie a Jay ale rovnou tisíce. 

Illuminae se vážně povedlo a já jsem ráda, že se mi na knižním Festivalu Humbook dostala do rukou ARC verze. Za ní patří nakladatelství CooBoo moje velké díky. Teď už mi nezbývá nic jiného, než odpočítávat dny do vydání druhého dílu. Snad vyjde brzy!

Název: Illuminae
Série: Akta Illuminae #1
Autor: Amie Kaufman & Jay Kristoff
Datum vydání: Listopad 2016
Počet stran: 608
Nakladatelství: CooBoo

You Might Also Like

2 komentářů

  1. Výborná recenze :) Knihu vyhlížím už od jejího vydání v angličtině a těším se, až se do ní pustím :) Jsem ráda, že všla i u nás, protože jsem do ní nakukovala a to provedení je vážně a originální a složité, takže v angličtině bych na ni neměla odvahu :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji. Já si na ní právě také v angličtině netroufala a že dalo práci knize odolat a počkat. :D

      Vymazat